PERKARA 19: Setiap orang adalah berhak kepada kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran; hak ini termasuklah kebebasan memegang pendapat tanpa gangguan dan menuntut, menerima dan menyebarkan maklumat dan buah fikiran melalui sebarang media dan tanpa mengira sempadan. - Universal Declaration of Human Rights (OHCHR)

Tuesday, August 17, 2010

Sesetengah Melayu mudah lupa, bulan puasa bulan tak puasa sama saja bagi mereka..

RAMADHAN adalah syiar keagungan Islam. Bulan puasa menjadi pemangkin umat Muhammad S.A.W, meneruskan langkah untuk meningkatkan ibadah kepada yang Maha Esa setelah bulan-bulan sebelumnya leka dan sibuk kerana kesibukan mengejar 'kekayaan' dunia.

Baru-baru ini sebelum menjelangnya bulan Ramadhan sekali lagi umat Islam digemparkan dengan keganasan Yahudi Israel laknatullah yang memuncak-muncak terhadap penduduk Palestine dan juga pada para sukarelawan seluruh dunia yang berniat baik datang membantu penduduk Palestine.

Sekali lagi emosi setiap entiti masyarakat Islam terganggu dengan kebiadapan dan kekejaman Yahudi Israel itu.

Tindakan zalim dan kejam itu turut menerima kecaman pelbagai lapisan masyarakat dilihat sebagai satu 'time bomb' yang sedikit sebanyak menyatukan umat Islam di seluruh dunia.

Tidak kurangnya di negara ini, umat Melayu Islam bangkit menghentam kekejaman Yahudi Israel ini, malah ada pihak yang menganjurkan demonstrasi membantah kekejaman Yahudi Israel baik di Kedutaan Amerika mahupun dijalanan.

Keberanian orang Melayu ketika berhadapan dengan isu tersebut agak membanggakan meskipun Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak ketika berhadapan dengan Presiden Amerika Syarikat, Barrack Obama dalam pertemuannya di New York yang lalu akur dengan pandangan Mr.Right tersebut.

Di tanah air orang Melayu tak kira ahli UMNO, PAS, PKR atau berkecuali tidak henti-henti menghentam kekejaman dan kebiadapan yahudi Israel dan ada yang berani menyelar mereka secara terbuka dan keras. Inilah keberanian umat Melayu Islam di negara ini.

Namun kenyataan itu bagaimanapun tidak mampu menyedarkan sebilangan kecil masyarakat Islam yang kononnya 'sensitif' dalam soal 'agama' mereka. Bulan puasa langsung tidak menjadi nadi perubahan kepada golongan ini, malah isu penzaliman Israel ke atas umat Islam Palestine tidak memutuskan golongan ini memerdekakan hati dan jiwa daripada jajahan nafsu mereka.

Semasa pulang bercuti baru-baru ini, saya terlihat beberapa orang Melayu yang dengan selambanya makan dan minum di beberapa buah Cyber Cafe Internet malah ada juga tanpa segan silu makan di kedai makan milik peniaga Cina. Hal ini berlaku pada siang hari bulan puasa. Berani sungguh golongan ini, kata hati kecil saya.

Paling menyedihkan mereka ini tidak pun berasa malu dengan golongan bukan Muslim. Mereka makan secara terang-terangan sedangkan orang uzur termasuk perempuan yang 'off day' disuruh makan secara sembunyi-sembunyi.

Lebih malang, mereka ini makan dan minum di kedai pemiliknya bukan Islam dan hidangan mereka entahkan halal, entahkan haram.

Terlihat saya di satu sudut kedai makan, beberapa orang Melayu yang tidak berpuasa makan dan minum, menu 'kerbau pendek panggang', 'mi kerbau pendek' dan segala hidangan haiwan larangan.

Sedar atau tidak kumpulan manusia daripada golongan yang tidak malu ini telah memberi imej yang buruk kepada bukan Islam dengan kelakuan mereka yang langsung tidak menghormati Ramadhan yang mulia.

Seorang kenalan yang turut menyaksikan 'adegan makan-makan pada bulan puasa' menyapa sambil melahirkan rasa malunya terhadap sikap beberapa orang Melayu tersebut yang baginya hanya mengundang satu senario bahawa umat Islam kini tidak lagi menghormati ajaran agama mereka.

Tak perlu tunggu bangsa lain terutamanya Yahudi Israel menghina Islam, umat Islam berbangsa Melayu sendiri menghina keberkatan dan kemuliaan Ramadhan.

Kewajiban puasa kini tidak dilihat sebagai satu perintah Allah S.W.T lagi, malah ia dilanggar dengan tidak ada rasa malu sepertimana mereka melanggar undang-undang jalan raya.

Kekuatan Ramadhan bukan lagi satu 'medan' kepada umat Islam di bumi Malaysia ini untuk membina satu benteng kekuatan dan kegemilangan Islam sebaliknya ia hanya menjadi satu medan untuk hanya merayakan pesta 'makan-makan' di mana-mana bazar Ramadhan yg bersepah.

Sebelum ini Tun Dr Mahathir Mohamad pernah berkata Melayu mudah lupa, tetapi kini orang bukan Islam boleh melihat... mudahnya Melayu lupa agama, mana tidaknya Melayu tak malu makan di kedai orang bukan Islam ketika bulan puasa... Astaqfirullah al azieemm..

-ibnumustafa-

No comments: