PERKARA 19: Setiap orang adalah berhak kepada kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran; hak ini termasuklah kebebasan memegang pendapat tanpa gangguan dan menuntut, menerima dan menyebarkan maklumat dan buah fikiran melalui sebarang media dan tanpa mengira sempadan. - Universal Declaration of Human Rights (OHCHR)

Thursday, June 19, 2008

Menjelang 100 Hari Pemerintahan Pakatan Rakyat!

Assalamualaikum & salam sejahtera kepada semua,

Sempena menjelangnya 100 hari pemerintahan Pakatan Rakyat ke atas lima buah negeri di Malaysia; Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Kelantan, marilah kita sama-sama memanjatkan setinggi-tinggi kesyukuran ke hadhrat Allah SWT kerana dengan limpah kurnia dan izinNya jualah kita dapat menyambutnya dengan serba kesederhanaan, dan penuh pengertian bahawa kita telah mampu melalui hari-hari getir dan mencabar dengan penuh kesabaran dan keihklasan.

Sebagai rakyat yang memilih dan memerhati, marilah kita sama-sama berdoa padaNya memohong pertolongan agar segala amanah dan tanggungjawab yang diberikan kepada para pemimpin kita dapat dilaksanakan dengan penuh kesabaran dan keikhlasan terhadap Allah SWT dan rakyat walaupun saban hari kita semua menghadapi pelbagai cabaran dan ujian.

Atas dasar rakyat yang perihatin dan sentiasa memberi sokongan dan dokongan kepada para pemimpin Pakatan Rakyat di sini saya ingin merakamkan jutaan tahniah kepada kerajaan Pakatan Rakyat.

Semoga hubungan baik dan kerjasama diantara rakyat dengan kerajaan Pakatan Rakyat akan berterusan, oleh yang demikian dapatlah kita melihat kerajaan baru ini memikul amanah menjalankan tanggungjawabnya mentadbir negeri masing-masing dengan jayanya.

Selaku AMK Bahagian Nibong Tebal, bagi pihak pimpinan KeADILan Pulau Pinang, saya ulangi ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada rakyat Pulau Pinang, khususnya para pengundi yang mengundi calon-calon PKR, PAS dan DAP pada 8 Mac yang lalu sehingga kita beroleh kemenangan.

Kepada seluruh rakyat di bawah pemerintahan Pakatan rakyat, ayuhlah kita bangun gerakkan tenaga, sama-sama berganding bahu tanpa mengira fahaman politik, agama dan bangsa, sama-sama membantu dan memberikan sokongan kepada kerajaan Pakatan Rakyat, supaya seluruh agenda dan gerak kerjanya untuk kepentingan rakyat akan terlaksana dengan berkesan.
Yakinlah, pentadbiran kerajaan Pakatan Rakyat akan dapat menunaikan tanggungjawabnya, bagi menjamin hak-hak rakyat dapat dinikmati dengan saksama kerana ianya dilaksanakan berasas kepada prinsip-prinsip yang mulia seperti yang pernah diumumkan oleh MB Perak sebaik beliau dilantik menjawat jawatan tersebut pada 17 Mac yang lalu. Lima prinsip tersebut ialah beramanah, adil, telus, berintegriti dan berkebajikan.

Kita semua harus sedar bahawa, sejarah telah terukir buat julung-julung kalinya selepas lebih 50 tahun merdeka, negeri-negeri yang suatu masa dahulu di bawah Barisan Nasional (sebelumnya Perikatan) kini telah beralih tampuk pemerintahannya ke Pemerintahan Kerajaan Pakatan Rakyat. Justeru itu bukanlah suatu perkara yang mudah untuk membuat perubahan dari semua segi dan aspek untuk kepentingan rakyat.

Namun begitu, menilai 100 hari Pakatan Rakyat memerintah, ia telah dapat menyesuaikan diri dan beransur-ansur membuat perubahan serta terus merapatkan diri kepada rakyat melalui berbagai-bagai langkah dan tindakan.

Tentunya semua ini dicapai, antaranya, hasil daripada kerjasama erat exco-exco dan Adun-adun ketiga-tiga parti rakan pakatan. Juga hasil daripada kesetiaan dan kerjasama erat sebahagian besar pegawai serta kakitangan kerajaan yang bersikap profesional dan penuh pengertian bersama-sama menjayakan gerak kerja kerajaan baru ini. Kerjasama erat seperti ini sewajarnya dapat diteruskan walaupun ada segelintir yang masih cuba melakukan halangan dan tidak menunjukkan keprofesionalan mereka dalam menjalankan tugas.

Selaku rakyat yang memilih dan memberi mandat, saya ingin menyeru kepada semua Adun dan Ahli Parliman dari kerajaan Pakatan Rakyat agar dapat memberikan khidmat yang lebih cemerlang kepada rakyat dan di samping itu bersama-sama bekerja keras memperkukuh parti.

Dan seperkara lagi suka saya ingatkan di sini, kepada seluruh warga negeri di bawah Pakatan Rakyat khusunya dari parti PKR, PAS dan DAP bahawa mereka perlu mengubah corak minda (mindset), iaitu kalau dulu kita berfikir sebagai pembangkang, maka kini kita mestilah berfikir sebagai pendokong kerajaan di lima negeri tersebut.

Tentunya tugas kita yang utama ialah membantu kerajaan Pakatan Rakyat menjayakan kerajaan baru ini serta membantu memberikan penerangan akan dasar-dasar serta wawasan kerajaan.

Untuk itu kepada ahli-ahli dari parti PKR, PAS dan DAP mestilah bersama-sama membantu wakil-wakil rakyat masing-masing menjalankan tugas demi untuk kepentingan rakyat. Pusat-pusat khidmat wakil rakyat di kawasan yang mereka memenanginya, hendaklah sentiasa memberikan perkhidmatan yang cemerlang dalam menangani masalah rakyat dan menyampaikan mesej kerajaan. Begitu juga di kawasan-kawasan DUN yang belum dimenangi, bekas-bekas calon pakatan rakyat hendaklah membuka pusat-pusat perkhidmatan yang sama untuk membantu menangani masalah rakyat dan mendengar serta menerima aduan-aduan.

Oleh kerana kita akan menghadapi pilihan raya umum setiap lima tahun sekali, maka secara tradisi dan lojiknya kita akan meminta mandat kembali dari rakyat lima tahun dari sekarang. Justeru itu kita mestilah berusaha bersungguh-sungguh menunaikan janji yang dirakam dalam manifesto pilihan raya Pakatan Rakyat tempoh hari.

Tidak syak lagi, jika kita telah memenuhi janji dan rakyat melihat komitmen kita untuk membela mereka dalam semua aspek kehidupan, insyaAllah, mereka akan memberikan kita mandat lagi dalam pilihan raya umum akan datang. Itu harapan kita. Moga-moga Allah Merestui dan Meredhainya.

-ibnumustafa-

No comments: