PERKARA 19: Setiap orang adalah berhak kepada kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran; hak ini termasuklah kebebasan memegang pendapat tanpa gangguan dan menuntut, menerima dan menyebarkan maklumat dan buah fikiran melalui sebarang media dan tanpa mengira sempadan. - Universal Declaration of Human Rights (OHCHR)

Monday, February 2, 2009

Benarkah kita berada di zaman yang penuh dengan pelbagai fitnah?

Sesungguhnya fitnah merupakan satu elemen yang cukup bahaya, apatah lagi fitnah terhadap agama yang boleh menjurus kepada hukum membunuh, kerana al-Quran ada menegaskan bahawa fitnah itu lebih dahsyat daripada pembunuhan. (maksud ayat 191 dan 217 di dalam surah al-Baqarah).

Baginda Rasulullah SAW pernah menegaskan dalam salah satu hadithnya yang bermaksud:

"Bersegeralah lakukan amalan-amalan yang baik-baik (jika ia di waktu siang jangan tunggu hingga menjelang malam yang gelap gelita), kerana ia akan menimbulkan fitnah, seperti seorang lelaki di mana pada waktu pagi dia seorang muslim dan apabila menjelang petang atau malam dia menjadi seorang kafir pula, dia menjual agama kerana kepentingan dunia yang terlalu sedikit." - Hadis Sohih riwayat Imam Ahmad, Muslim dan Tirmizi daripada Abu Hurairah.

Apa yang dijelaskan oleh baginda Rasulullah SAW menerusi hadith di atas ialah terdapat orang Islam sendiri yang melakukan fitnah dengan tindakannya terhadap agamanya sendiri semata-mata mengecapi habuan dan janji dunia yang bersifat sementara, sedangkan fitnah yang dilakukannya benar-benar mencabar agama yang dianutinya dan menjadi bahaya kepada pegangan akidah dan kepercayaan kepada Allah SWT selaku Pencipta alam maya ini.

Fitnah yang terjadi itu boleh berlaku kerana orang yang terlibat itu sama ada benar-benar tidak memahami atau memiliki ilmu-ilmu fardu 'ain ataupun kerana berhasrat meraih kepentingan dengan penampilan agama, atau memang di kalangan orang-orang munafiq, ketiga-tiga kategori manusia itu dianggap golongan yang jahat kerana mahu memburukkan Islam.

Jenis-jenis fitnah terhadap agama Islam

1- Fitnah melalui kepimpinan negara.

2- Fitnah dalam belajar kerana mahu dapat jawatan.

3- Fitnah melalui penampilan diri dan cara berpakaian.

4- Fitnah melalui ungkapan.

5- Fitnah melalui penulisan.

6- Fitnah melalui iklan produk.

7- Fitnah melalui penglibatan dalam sukan dan hiburan.

8- Fitnah berbangga kerana berjaya memperbanyakkan bilangan masjid.

9- Fitnah kerana meninggalkan kewajiban beribadat.

10- Fitnah kerana tidak menunjukkan akhlak Islam yang mulia. Fitnah '..oh fitnah'.. dan banyak lagi.

1- Fitnah melalui kepimpinan negara.

Terdapat para pemimpin negara-negara umat Islam, yang tidak segan silu untuk mengisytiharkan bahawa mereka telah melaksanakan undang-undang Islam dalam pentadbiran negara dan boleh dikatakan negara mereka adalah sebuah 'Negara Islam', sedangkan pada masa mereka mentadbir dengan sistem Sekular, Kapitalis, Sosialis dan lain-lain.

Yang tidak menampakkan Islam secara jelas, isteri-isteri mereka tidak memakai hijab (tudung kepala) serta menutup aurat dengan sempurna, tidakkah tindakan mereka itu telah memfitnah Islam secara langsung di hadapan orang-orang bukan Islam yang keliru dan terus keliru.

2- Fitnah dalam belajar kerana mahu dapat jawatan.

Tidak kurang juga terdapat golongan ahli ilmu agama ketika sedang menuntut satu ketika dahulu, telah menanam hasrat untuk lulus cemerlang agar pulang nanti ditawarkan jawatan yang selesa, tetapi pada masa yang sama mereka lupa bahawa ketika menyandang jawatan penting di jabatan keagamaan, mereka tidak menjalankan tugas dengan sempurna, membiarkan perkara mungkar terus berlaku (takut nak tegur kerana bimbang tidak dinaikkan pangkat atau ditukar ke jabatan lain).

Tidak cukup dengan itu, idea untuk menyatakan perkara-perkara makruf agar jadi program utama pun terkadang-kadang tidak berani untuk dilakukan, bimbang dilabel golongan yang melawan pihak atasan, akhirnya masyarakat jadi keliru kerana golongan ahli agama pun bercakap tidak serupa bikin.

3- Fitnah melalui penampilan diri dan cara berpakaian.

Disebabkan kerana kurang pendedahan maklumat agama, sama ada tidak mahu duduk dalam majlis ilmu agama atau ceramah, maka ramai di kalangan orang Islam dalam negara Malaysia ini memperlihatkan penampilan diri mereka benar-benar tidak Islamik langsung.

Ada di kalangan golongan remaja Islam yang bertatoo, menampakkan pusat (perempuan), bergelang tangan, berantai dan bertindik (yang lelaki), mencukur bulu kening, memakai rambut palsu, yang perempuan menyerupai lelaki atau yang lelaki menyerupai perempuan.

Cara bercakap seperti orang bukan Islam, berlepak, merempit tanpa hala tuju hidup, mendurhaka dan melukai perasaan kepada ibu bapa, menyakiti jiran dan banyak, tidakkah semua tindakan itu fitnah terhadap Islam, kerana Islam tidak pernah mengajar penganutnya berbuat demikian.

4- Fitnah melalui ungkapan.

Terdapat di kalangan orang Islam yang memfitnah Islam dengan ungkapan mereka seperti kata-kata : Islam tidak relevan pada zaman orang mengejar Sains dan Teknologi, undang-undang Islam seperti hudud, qisas, takzir dan lain-lain sudah tidak sesuai pada hari ini, ia hanya boleh dilaksanakan di padang pasir di zaman Rasulullah SAW.

5- Fitnah melalui penulisan.

Terdapat juga segelintir penulis yang pro aliran songsang yang memperlekeh hukum-hukum Islam dalam blog, rencana atau buku-buku tulisan mereka, ia disifatkan sebagai satu tindakan berani kerana mereka tahu bahawa tindakan itu tidak akan dikenakan apa-apa.

6- Fitnah melalui iklan produk.

Satu lagi fitnah yang tidak dapat dikawal akibat kelemahan para pemimpin negara ialah kecenderung syarikat-syarikat mempromosi produk mereka dengan menggunakan khidmat model-model Melayu/Islam, ada yang mendedahkan aurat, kepala semata-mata untuk menunjukkan bahawa produk mereka cukup berkesan tiada tompok-tompok hitam di badan model.

7- Fitnah melalui penglibatan dalam sukan dan hiburan.

Para atlet negara termasuk yang angkat berat disertai atlet muslimah yang cukup menggiurkan ketika menunjukkan aksi mengangkat berta, termauk dalam sukan jimrama, renang, hoki dan lain-lain.

Begitu juga pendedahan aurat di kalangan penghibur seperti penyanyi, pelakon, pelawak wanita juga tidak kurang yang memakai pakaian yang tidak sesuai dengan jenama mereka sebagai orang Islam. Semua itu dianggap memfitnah Islam kerana menggambarkan seolah-olah Islam membenarkan tindakan itu.

8- Fitnah berbangga kerana berjaya memperbanyakkan bilangan masjid.

Satu lagi fitnah di akhir zaman ini ialah terlalu berbangga dengan bilangan masjid yang banyak, tetapi kosong dengan pengajian agama, malah terdapat pula replica masjid yang menelan blanja jutaan ringgit tetapi tidak boleh solat Jumaat di dalamnya.

9- Fitnah kerana meninggalkan kewajiban beribadat.

Ramai di kalangan pekerja Islam, bukan yang menceburi bidang binaan, yang bekerja dalam bilik berhawa dingin pun tidak melakukan solat fardu atau Jumaat, terdapat scenario di mana ada pekerja muslim di sebuah kilang ditegur majikan yang bukan Islam mengapa mereka tidak pergi menunaikan solat Jumaat.

10- Fitnah kerana tidak menunjukkan akhlak Islam yang mulia.

Disebabkan tidak menguasai dengan baik ilmu-ilmu fardu 'ain, maka ramai di kalangan individu Islam tidak bercakap benar, melakukan pecah amanah berjuta ringgit, rasuah, penipuan, menggelapkan wang tabung haji dan sebagainya, menunjukkan sikap dan akhlak orang Islam sangat kritikal, sekali gus ia memfitnah agama Islam yang suci.

Sesungguhnya mereka itu semua berdosa di hadapan Allah SWT kerana tidak menunjukkan sesuatu tindakan yang baik terutama kepada golongan yang lebih muda ataupun di kalangan bukan Islam yang merasakan Islam menjana kegiatan yang tidak bermoral.

Justeru, asas kepada pengukuhan jati diri muslim bersama agama Islam dalam apa jua keadaan, sama ada ketika Islam berada di puncak atau sedang berada di bawah, namun dia tidak akan berganjak walau setapak pun kerana begitu yakin bahawa Islam adalah satu-satunya agama yang diperakui benar di sisi Allah SWT.

-am-

6 comments:

selayang_bayu said...

ko karang ke? ko copy paste?
anyway..its knowledgeable for every one..
and from ur side of view..
R we negara Islam or not? coz i dun think so..

ibnumustafa said...

To selayang_baru: ada kalanya tatkala sunyi sepi melanda, di dinihari.. aku rajin menaip dan mencoretkan apa yg terbutik dari dalam dasar hati yang terdampar ke celahan urat2 otakku.. dan ada kalanya tikamana bz gila datang menjelma.. udah sempat otak kiri dan kanan ku ini untuk berfikir, lantas aku menyalin dan mengambil apa yang patut dari mana-mana artikel atau coretan lain yang aku think thonk ianya dapat memberi manafaat kepada kita semua khususnya, umat Islam amnya.. ada faham ya ukhtie?

selayang_bayu said...

aku tau bukan semua kata2 dlm blog ko ni ciptaan dari serebelum dan serebrum ko..coz ada yg aku pernah terbaca kat mana2 articles b4 this.
tp,..aku tengok blog ko lebih kurang smaja dgn mat mokthtar..
jeng jeng jeng..ko kalu komen kat aku jgnlah guna ayat madah berhelah pit wei...blogs agama ko banyak manfaat untuk akuhayati..syukran2..xiexieni..
ok,sekarang aku nak tanye ko..sg bakap lani bawah pemerintahan paksedara ko..ape pembaharuan yg ada di sg bakap setelah dibawah pemerintahan parti yg ko naungi ni? selain hotel new town depan umah ko.

ibnumustafa said...

To selayang_baru: lorr kan ana dah crita sama anti sebelum ni.. rujuk komen di atas.. yang pastinya serebelum dan serebrum ana ini masih waras sih.. hmm mane de same blog ana dengan blog ana punya sepupu.. ada-ada aja loh.. bleh ko introduce diri x? ana kurang suka berbual bincang dgn org yg kurang ana kenal.. x kenal maka x cinta.. tentang isi-isi blog ana ni, yang banyak manfaat tu lah hendaknya koita amalkan bersama..
ok, sekarang nak jawab.. sg bakap bukanlah di bawah pemerintahan pak sedara aku, sebab tanah sg.bakap milik seluruh rakyat sg.bakap.. pak sedara aku hanya seorang hamba Allah yg diamanahkanNya utk mengurus pentadbiran kwsn sg.bakap tu jer.. kalau nak tahu ape pembaharuan yg ada di sg bakap kene la balik duk sg.bakap, jgn duk kat selayang_baru.. hahaha.. kat depan rumah ana ada hotel ek? sat nak balik tengok. hehe..

selayang_bayu said...

aku ari2 lalu lalang tanah tumpah darahku tu walaupun dah tak jadi tanh tumpah darahku dah...
ko balik..ko tengok sendiri hotel depan umah ko..n cafe yg terang2 menawarkan minuman syaitan senang lenang depan umah ko.
aku lebih tahu pembaharuan yg ader berbanding ko..walaupun tak baru ape sgtpun..ko kenal aku..kenal sgt..kite pun pernah makan sepinggan, minum secawan..tp tu dululer masa budak2..
senang cakap, aku pengkritik.. aku suke melihat, memrhati, dan mendalami sesuatu perkara untuk pengetahuan aku dan kehidupan aku, yg baik aku jadikan pedoman dan yg buruk aku jadikan sempadan

ibnumustafa said...

To selayang_bayu: astaqfirullah al aziem.. andai engkau Ya Allah menurunkan bala ke tempat maksiat itu, hindarilah bala itu dari kampung halamanku.. amieenn..
selalu jugak aku balik.. bukannya x tahu.. tapi itulah hakikatnya bila pemerintah yg hanya mementingkan keuntungan dan bukan mementingkan akhlak dan moral anak-anak muda tempatan membenarkan tempat maksiat itu terpacak sergam di kawasan kita.. dah lama dah bangunan tu beroperasi.. sejak sebelum 8 Mac '08 lagi.. siapa yg meluluskannya? sudah tentu PBT dan orang yg diberi amanah oleh rakyat sungai bakap sebelum ni.. sedih jugak aku tengok, depan simpang rumah sendiri plak tuh.. rasa macam nak bomm ja.. tapi apakan daya aku.. kalau setakat dia nak buat hotel boleh dok kira lagi, ni siap cafe yg terang2 menawarkan minuman syaitannirrojim..
emm ye ke ko kenal aku sgt2? bila masa plak kita pernah makan sepinggan, minum secawan.. eeiiiiyyeerrkkk... laki ke pompuan aku pon x tau. huhu.. anyway thanks atas kritikan yg membina.. yg baik kita jadikan pedoman dan yg buruk kita jadikan sempadan..