PERKARA 19: Setiap orang adalah berhak kepada kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran; hak ini termasuklah kebebasan memegang pendapat tanpa gangguan dan menuntut, menerima dan menyebarkan maklumat dan buah fikiran melalui sebarang media dan tanpa mengira sempadan. - Universal Declaration of Human Rights (OHCHR)

Tuesday, March 31, 2009

Adat Melayu.. (Islam + Melayu & Jawa)


Dalam tulisan Ustaz Hasrizal mengenai perkahwinannya, saya tertarik dengan petikan perenggan:

“Biar mati anak, jangan mati adat”

Keras benar bunyi pepatah itu. Sehingga menyakitkan jiwa Melayu Baru bawa jelek benar pemikiran orang dulu, sanggup mati anak semata-mata mahu mempertahankan adat.


Kita tidak boleh memahami bahasa dahulu dengan pemikiran hari ini. Bahasa lama perlu difikir cara lama.

Orang Melayu membungkus agama dan adat, di dalam satu peti emas yang dianggap sebagai jati dan harga diri. Agama dan tatasusila adat Melayu, berfungsi untuk membentuk sebuah kehidupan yang sopan, berseni dalam berakhlak supaya cantik dipandang, sedap didengar dan manis dirasa.

Maka jika kita bertemu dengan watikah bertulis sebagai ”Hukum Adat”, janganlah terus dihumban ke tepi bahawa adat itu adalah budaya resam yang merosak agama. Adat itulah agama, pada bahasa Melayu Lama.

Baru-baru ini saya mendapat email daripada seorang sahabat saya, ada pantun yang disampaikan pada saya:

Dari mana merpati melayang,
Dari Trafalgar ke Piccadily,
Dari mana datangnya sayang,
Dari mata jatuh ke hati,

Kelip-kelip ada di dusun,
Anak keling bergelang kaca,
Bukan mati kerana racun,
Mati dijeling si ekor manja,

Cincin intan bunga selasih,
Cantik dipakai di waktu petang,
Mengapa tuan tak mahu berkasih,
Adakah orang akan melarang?

Begitulah berhalusnya masyarakat kita. Menerima beralas, menolak berlapik.

Dalam era modenisasi hari ini, kita ingin jawapan & kerja yang cepat & ‘straightforward’, sampaikan kadang-kadang kita hampir terlupa sopan & susila berbicara. Islam mengajar kita untuk saling menjaga perasaan taulan maka disitu saya melihat bagaimana kesopanan & kesusilaan adat Melayu memainkan peranan.

Pernah timbul persoalan dalam benak mengenai Qunut, tatkala kembali pada sunnah menjadi agenda hidup dan ia masih lagi agenda. Banyak buku di’explore’… karangan alBani & lain-lain. Akhirnya, keputusan yang saya ambil adalah untuk tetap membaca Qunut. Ada banyak alasan… Umat Islam dalam kekalutan etc. Namun, saya timbulkan tanda soal dalam fikiran, as Shafie itu belajarnya lagi banyak dari kamu, pengetahuan arab, hadith, Al-Qurannya jua lebih jitu. Justeru, membaca atau tidak bukan masalahnya. Bagaimana berhemah As Shafie, dia tidak membaca Qunut mengimamkan makmum dari kalangan al Hanafi, & makmum pula bertanya kenapa tidak kamu membacanya seperti amalan kamu… kerana as Shafie menghormati mereka, & mereka sama-sama saling menghormati. Itulah antara intipati yang adat Melayu ajarkan. Jgn kerana ada ilmu yang kita tahu, cepat sahaja kita kita menidakkan org lain kerana kita lebih tahu. Mungkin ia mungkin tidak, & ilmu yang kita pelajari menjadi laknat andai belajar tadi untuk berdebat dgn si alim, untuk menunjuk2 pada yang lain…

Berbalik kepada kehalusan budaya kita. Dalam zaman hari ini, mungkin tatkala diperingkat merpati & rerama ingin mencari pasangan… saya memandang lapikan adat Melayu cukup halus dalam menyampaikan apa tersirat di hati. Gurindam, syair, pantun dan lain-lain adalah sulaman bicara & kata untuk menyampaikan maksud tersirat agar tidak hati terluka dalam, & orang yang bijak tidak perlukan penerangan yang panjang. Perlambangan & ‘signs’ melalui perkataan & perbuatan boleh menyampaikan maksud sesuatu urusan.

Bagaimanapun akhirnya, semua arahan kesusilaan terkandung dalam syariat. Cumanya… utk mengikut norma masyarakat, adat Melayu mengajarkan bagaimana. Yang mana benar diambil, yang mana tidak tolaklah dengan baik & ajarkan pada yang tersalah. Senyuman pada tukang sapu, pencuci tandas tak menjatuhkan martabat kita sebagai CEO syarikat ternama, atau medical student atau event heart surgeon. Sapaan pada sahabat & musuh tidak mengundang permusuhan. Salam sesama Muslim tidak menjadikan kita outdated. Ada seorang meminta izin utk solat ketika bersama perkumpulan Mat Salleh… & balasan mereka, “wow…you are a practicing Muslim, that’s why u are so nice”

A Muslim at Prayer Photographic Print by Reza
Maaf pada salah bicara. Betulkan tersilap dimana-mana. Tambah yang mana patut..

-ibnumustafa-

No comments: