PERKARA 19: Setiap orang adalah berhak kepada kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran; hak ini termasuklah kebebasan memegang pendapat tanpa gangguan dan menuntut, menerima dan menyebarkan maklumat dan buah fikiran melalui sebarang media dan tanpa mengira sempadan. - Universal Declaration of Human Rights (OHCHR)

Thursday, March 25, 2010

Hukum Memakai Kanta Sentuh (Contact Lens) Ketika Berpuasa

Soalan:

Saya ingin bertanya apakah hukumnya samada batal atau tidak puasa saya sekiranya saya memakai kanta sentuh (contact lens) ketika berpuasa kerana saya perlu menitiskan ubat mata (lens drop) apabila mata saya kering?

Jawapan:

Sah puasanya kerana mata bukanlah rongga yang terbuka. Perbuatan tersebut tidak membatalkan puasa.

Di dalam Kitab Fiqh al-‘Ibadat, muka surat 191:

“Puasa orang yang memakai kanta sentuh atau contact lens tidak batal kerana ia tidak masuk ke perut dan bukan kategori makanan atau minuman. Dibolehkan juga menitikkan sebarang ubat mata atau telinga ketika berpuasa walaupun jika ia memasuki halkum. Ia bukan makan atau minum juga tidak termasuk makna makan atau minum.”

Berdasarkan ketetapan yang dibuat oleh Majma’ Feqah Islami dalam satu persidangannya, bahawa sesuatu yang dimasukkan ke dalam mata seperti titisan ubat tidak membatalkan puasa. Ia juga adalah pendapat yang pernah ditarjihkan oleh Ibn Taimiyyah.

Maka, tidak mengapa memakai contact lens ketika puasa. Walaupun ketika memakainya, ada cairan solution yang mungkin masuk dalam rongga mata. Ia bukannya makanan dan bukan minuman, dan tidak boleh disamakan dengannya pada hukum.

Wallahu a'lam..

-ibnumustafa-

3 comments:

Mikah Lurima said...

alhamdulillah...lega saya baca...sebab selama ni saya x berani nak titiskan eye drop masa bulan puasa...jadi peritlah mata saya sepanjang hari...terima kasih utk post ni... =)

Anonymous said...

terima kasih....akhirnya jumpe juga apa yg sy ingin tahu....:-) nanti, xdela saya rasa was-was lagi untuk pkai contact lens ketika berpuasa...

Mohd Rizwan said...

terima kasih sngt2x atas info ni.. ingtkn batal..maklum la..sya pegi kelas use contact lens.klau tk.. tk nmpk la jwpnya..huhu.. skrg..bleh la sya menggunkn contact lens ktika pegi ke kelas d time puasa tnpa ragu2x..