PERKARA 19: Setiap orang adalah berhak kepada kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran; hak ini termasuklah kebebasan memegang pendapat tanpa gangguan dan menuntut, menerima dan menyebarkan maklumat dan buah fikiran melalui sebarang media dan tanpa mengira sempadan. - Universal Declaration of Human Rights (OHCHR)

Thursday, April 1, 2010

APRIL FOOL'S DAY: Suatu penghinaan terhadap Islam dan martabat ummah..

Pada setiap tanggal 1 April, ada saja orang ramai terutamanya anak-anak muda yang meraikan hari tersebut dengan membuat pelbagai kejutan atau sesuatu yang aneh di luar jangkaan. April Fools Day, demikian orang Barat menyebut hari tanggal 1 April atau lebih popular disebut sebagai ‘April Fool’. Namun tahukah anda jika perayaan tersebut sebenarnya berasal dari sejarah pembantaian tentara Salib terhadap Umat Islam Sepanyol yang memang didahului dengan segala upaya penipuan? Inilah sejarahnya yang disalin kembali sebahagiannya dari buku Valentine Day, Natal, Happy New Year, April Fool, Halloween: So What? (Rizki Ridyasmara, Pustaka Alkautsar, 2005)

SEJARAH APRIL FOOL'S DAY

Perayaan April Fool yang selalu diakhiri dengan kegembiraan dan kepuasan itu sesungguhnya bermula dari suatu tragedi besar yang sangat menyedihkan dan memilukan. April Fool atau The April’s Fool Day bermula dari suatu episod sejarah Umat Islam Sepanyol di tahun 1487 M atau bertepatan dengan 892 H. Sebelum sampai pada tragedi tersebut, ada baiknya kita bongkar dahulu sejarah Sepanyol itu sendiri ketika masih di bawah kekuasaan Islam.

Sejak dibebaskan Islam pada abad ke-8 M oleh Panglima Thariq bin Ziyad, Sepanyol beransur-ansur tumbuh menjadi satu negeri yang aman makmur. Pasukan Islam tidak sahaja berhenti di Sepanyol, namun terus melakukan pembebasan di negeri-negeri sekitarnya sehingga ke Perancis. Perancis Selatan dengan mudah telah dibebaskan. Kota Carcassone, Nimes, Bordeaux, Lyon, Poitou, Tours, dan sebagainya jatuh. Walaupun sangat kuat, pasukan Islam masih memberikan toleransi kepada suku Goth dan Navaro di daerah sebelah Barat yang berupa pegunungan.

Islam telah menerangi Sepanyol. Kerana sikap para penguasa Islam begitu baik dan rendah hati, maka ramai orang-orang Sepanyol yang kemudiannya dengan tulus dan ikhlas memeluk Islam. Umat Islam Sepanyol bukan hanya beragama Islam, malah mereka bersungguh-sungguh mengamalkan kehidupan secara Islami. Mereka tidak hanya membaca Al-Qur'an tetapi juga bertingkah laku berdasarkan Al-Qur'an. Mereka selalu berkata untuk tidak dengan muzik, arak, pergaulan bebas dan segala hal yang dilarang Islam. Keadaan tenteram seperti itu berlangsung hampir enam abad lamanya.

Selama itu pula kaum kafir yang masih ada di sekeliling Sepanyol tanpa kenal penat dan lelah terus menerus menghancur dan mengusir Islam dari bumi Sepanyol, namun mereka selalu gagal. Telah beberapa kali dicuba tetapi selalu tidak berhasil. Dikirimlah sejumlah perisik untuk mempelajari kelemahan umat Islam di Sepanyol. Akhirnya perisik itu menemukan satu cara untuk menakluk Islam di Sepanyol, iaitu dengan melemahkan iman mereka dahulu dengan jalan serangan pemikiran dan budaya.

Maka bermulalah secara diam-diam mereka mengirim alkohol dan rokok secara percuma ke dalam wilayah Sepanyol. Muzik diperdengarkan untuk memujuk kaum mudanya agar lebih suka bernyanyi dan menari berbanding membaca Al-Qur’an. Mereka juga mengirim sejumlah ulama' palsu yang kerjanya meniup-niupkan perpecahan di dalam tubuh umat Islam Sepanyol. Lama-kelamaan usaha ini membuahkan hasil.

Akhirnya Sepanyol jatuh dan berjaya dikuasai pasukan Salib. Penyerangan oleh pasukan Salib benar-benar dilakukan dengan kejam tanpa mengenal erti peri kemanusiaan. Tidak hanya pasukan Islam yang diserang, warga tua, wanita, anak-anak kecil, orang-orang tua, semuanya diserang dengan kejam.

Satu persatu daerah di Sepanyol jatuh, Granada adalah daerah terakhir yang ditakluki. Penduduk-penduduk Islam di Sepanyol (juga disebut orang Moor) terpaksa berlindung di dalam rumah untuk menyelamatkan diri. Tentera-tentera Kristian terus mengejar mereka.

Ketika jalan-jalan sudah sepi, yang tinggal hanyalah ribuan mayat yang bergelimpangan bermandikan genangan darah, tentara Salib mengetahui bahawa masih ramai umat Islam Granada yang masih bersembunyi di rumah-rumah. Dengan lantang tentara Salib itu membuat pengumuman, bahawa umat Islam Granada boleh keluar dari rumah dengan aman dan dibenarkan berlayar keluar dari Sepanyol dengan membawa barang-barang keperluan mereka. “Kapal-kapal yang akan membawa kamu keluar dari Sepanyol sudah dipersiapkan di pelabuhan. Kami menjamin keselamatan kamu jika ingin keluar dari Sepanyol, setelah ini maka kami tidak lagi memberikan jaminan!” demikian pujuk tentera Salib.

Orang-orang Islam masih mencurigai dengan tawaran ini. Beberapa orang dari umat Islam diperbolehkan melihat sendiri kapal-kapal penumpang yang sudah dipersiapkan di pelabuhan. Setelah benar-benar melihat ada kapal yang sudah dipersiapkan, maka mereka segera bersiap untuk meninggalkan Granada bersama-sama menuju ke kapal-kapal tersebut. Mereka pun bersiap untuk berlayar.

Keesokan harinya, ribuan penduduk Islam Granada yang keluar dari rumah-rumahnya dengan membawa seluruh barang-barang keperluannya beriringan jalan menuju pelabuhan. Beberapa orang Islam yang tidak mempercayai tentera Salib bertahan dan terus bersembunyi di rumah-rumahnya. Setelah ribuan umat Islam Sepanyol berkumpul di pelabuhan, dengan cepat tentera Salib menggeledah rumah-rumah yang telah ditinggalkan penghuninya. Julangan api dilihat menjilat-jilat angkasa ketika para tentera Salib itu membakari rumah-rumah tersebut bersama orang-orang Islam yang masih bertahan di dalamnya.

Sedang ribuan umat Islam yang berada di pelabuhan hanya mampu melihat ketika tentera Salib juga membakari kapal-kapal yang dikatakan akan membawa mereka keluar dari Sepanyol. Kapal-kapal itu dengan cepat tenggelam. Ribuan umat Islam tidak mampu berbuat apa-apa kerana mereka tidak bersenjata. Mereka juga kebanyakan terdiri dari para perempuan dan anak-anaknya yang masih kecil-kecil. Sedangkan tentera Salib itu telah mengepung mereka dengan pedang yang terhunus.

Dengan satu teriakan dari pemimpinnya, ribuan tentera Salib itu segera menyerang dan membunuh umat Islam Sepanyol tanpa perasaan belas kasihan. Jerit tangis dan takbir membahana. Dengan ganas tentera Salib terus membunuh warga tua yang sama sekali tidak berdaya.

Seluruh umat Islam Sepanyol di pelabuhan itu habis dibunuh dengan kejam. Darah bergenangan di merata-rata. Laut yang asalnya berwarna biru telah berubah menjadi merah kehitam-hitaman. Tragedi ini bertepatan dengan tanggal 1 April. Inilah yang kemudiannya diperingati oleh dunia Kristian setiap tanggal 1 April sebagai April Fool (The Aprils Fool Day).

Bagi umat Islam April Fool tentu sekali merupakan tragedi yang amat menyedihkan. Hari di mana ribuan saudara-saudara seiman dengannya disembelih dan diserang oleh tentera Salib di Granada, Sepanyol. Sebab itulah, adalah sangat tidak bagus jika ada orang Islam yang terikut-ikut merayakan tradisi ini. Sebab dengan ikut merayakan April Fool, sesungguhnya orang-orang Islam itu ikut bergembira dan tertawa atas tragedi tersebut. Siapa pun orang Islam yang turut merayakan April Fool, maka ia sesungguhnya sedang merayakan ulang tahun pembunuhan kejam ribuan saudara-saudaranya di Granada, Sepanyol, beberapa abad silam.


April Fool Merupakan Perayaan Pembunuhan Umat Islam, Tidak Layak Dirayakan

Umat Islam sangat tidak layak merayakan “The April Fool Day” kerana kebiasaan itu didasarkan untuk memperingati peristiwa pembunuhan umat Islam di Sepanyol pada 1 April 1487 Masihi.

Ir.H.Asmara Dharma, seorang cendekiawan muslim dari Indonesia menuturkan di dalam tulisannya; “Umat Islam banyak yang “latah” dan merayakan April Fool tanpa mengetahui dasar dan asal muasal peristiwa tersebut”

Ia menjelaskan, perayaan April Fool itu didasarkan atas peristiwa penyerangan besar-besaran oleh tentera Salib terhadap negara Sepanyol yang ketika itu di bawah kekuasaan kekhalifahan Islam pada Mac 1487 Masihi.

Kota-kota Islam di Sepanyol seperti Zaragoza dan Leon di wilayah Utara, Vigo dan Forto di wilayah Timur, Valencia di wilayah Barat, Lisbon dan Cordoba di Selatan serta Madrid di pusat kota dan Granada sebagai kota pelabuhan berjaya dikuasai tentera Salib.

Umat Islam yang tersisa dari peperangan itu dijanjikan kebebasan jika meninggalkan Sepanyol dengan kapal yang disiapkan di pelabuhan Granada. Tentera Salib itu menjanjikan keselamatan dan membolehkan umat Islam menaiki kapal jika mereka meninggalkan Sepanyol dan tidak membawa sebarang persenjataan mereka.

Namun, ketika ribuan umat Islam sudah berkumpul di pelabuhan, kapal yang tadinya berlabuh di pelabuhan segera dibakar dan kaum muslim dibunuh dengan kejam sehingga air laut menjadi merah kerana darah.

Peristiwa pembunuhan dan pengingkaran janji tersebut terjadi pada 1 April 1487 Masehi dan dikenang sebagai “The April Fool Day.”

Selanjutnya, Dharma menjelaskan, peristiwa “The April Fool Day” itu dipopularkan dengan “ritual” yang mempersendakan, menipu dan memperbodohkan orang lain tetapi bernuansa gembira.

“Ritual tersebut disyaratkan agar orang-orang yang dipersendakan tidak boleh berasa marah atau membalas” katanya.

Peristiwa berdarah yang menyedihkan ini kemudiannya diraikan oleh tentera Kristian. Keraian ini akhirnya dirayakan setiap tahun bukan sahaja di Sepanyol tetapi juga di serata dunia. Yang menyedihkan, orang-orang Islam yang jahil mengenai peristiwa ini turut meraikan April Fool's Day tanpa menyedari mereka sebenarnya merayakan ulang tahun pembunuhan beramai-ramai saudara seIslam mereka sendiri.

Sama ada benar atau tidak latar belakang sejarah April Fool's Day ini tidak perlulah dibahas-bahaskan sangat mana yang betul, mana yang salah. Huraian tentang sejarah April Fool's Day itu sendiri pun banyak yang fool.

Jelasnya ia fool!

Terungkap pada sabda Nabi SAW:

lubangdhab.jpg

“Kamu akan mengikuti sunnah umat sebelum kamu sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta sehinggakan jika mereka memasuki lubang biawak (dhab) nescaya kamu akan mengikuti mereka. Sahabat bertanya: Adakah mereka itu kaum Yahudi dan Nasrani, wahai Rasulullah? Sabda Baginda SAW: Ya, siapa lagi kalau bukan mereka?” - HR al-Bukhari dan Muslim.

Semoga Allah SWT sentiasa membuka pintu taubat untuk kita.

"Peliharalah Allah, nescaya Allah akan memelihara kamu." - Hadith Riwayat Tirmizi.

"Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat." - Dari Abdullah bin 'Amr RA.

Astaghfirullah Al Azieemm... ampunkan dosa2 kami Ya Allah dan terimalah taubat kami, amieenn...

-ibnumustafa-

No comments: