PERKARA 19: Setiap orang adalah berhak kepada kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran; hak ini termasuklah kebebasan memegang pendapat tanpa gangguan dan menuntut, menerima dan menyebarkan maklumat dan buah fikiran melalui sebarang media dan tanpa mengira sempadan. - Universal Declaration of Human Rights (OHCHR)

Sunday, April 18, 2010

Kita sering bertanya dan Al-Quran sudah menjawabnya..

Kita bertanya: Kenapa aku diuji sampai sebegini rupa?
Al-Quran menjawab:
“Apakah manusia itu dibiarkan saja mengatakan, “Kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar, dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta
.” - Surah al-Ankabut, ayat 2-3.

Kita bertanya: Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?

Al-Quran menjawab:“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”
- Surah al-Baqarah, ayat 216.

Kita bertanya:
Kenapa ujian yang ku lalui ini, seberat ini?Al-Quran menjawab:Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.” - Surah al-Baqarah, ayat 286.

Kita bertanya: Kenapa aku harus kecewa?

Al-Quran menjawab:“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman.
- Surah al-Imran, ayat 139.

Kita bertanya: Bagaimana harus aku menghadapi semua ujian ini?

Al-Quran menjawab:“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang, dan sesungguhnya sembahyang itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.”
- Surah al-Baqarah ayat 45.

Kita bertanya: Kepada siapa aku berharap?

Al-Quran menjawab:
“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain daripadaNya. Hanya kepadaNya aku bertawakal.” -
Surah at-Taubah, ayat 129.

Kita bertanya: Apa yang aku dapat dari semua ujian ini?

Al-Quran menjawab: “Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mu'min, diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.” - Surah at-Taubah, ayat 111.


Kita berkata:
Aku tak tahan dengan ujian ini!!
Al-Quran menjawab:


“..dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.” -
Surah Yusuf, ayat 87.


Kita berkata:
Sampai bila aku merana begini?
Al-Quran menjawab:
Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.” - Surah al-Insyirah, ayat 5-6.

Semoga kita beroleh kekuatan dan semangat untuk terus menempuh ujian dan mihnah dariNya dengan redha dan beriman..

-ibnumustafa-

No comments: