PERKARA 19: Setiap orang adalah berhak kepada kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran; hak ini termasuklah kebebasan memegang pendapat tanpa gangguan dan menuntut, menerima dan menyebarkan maklumat dan buah fikiran melalui sebarang media dan tanpa mengira sempadan. - Universal Declaration of Human Rights (OHCHR)

Wednesday, February 2, 2011

Letakkan pengharapanmu pada Allah Yang Maha Berkuasa

Ditengah kehidupan yang dihempas badai membuat hidup kita menjadi sengsara, seringkali kita tak berdaya. Kita tidak mampu melawan setiap bencana, menghapuskan derita dan mencegah malapetaka dengan kekuatan kita sendiri sebab manusia pada dasarnya satu makhluk yang terbatas perilakunya. Sehebat apapun diri kita tetap saja tidak akan terdaya ditengah keadaan kehidupan yang penuh sengsara, jatuh tersungkur. Kita hanya akan mampu menghadapi semua masalah kehidupan dengan menyerahkan kepadaNya. Jika tidak, mana lagi jalan yang hendak kita tempuh dalam menghadapi ujian, cubaan & musibah?

"Dan bertawakallah kamu hanya kepada Allah, jika kamu orang yang beriman." - Surah Al-Ma'idah; ayat 23.

Bertawakallah kepada Allah Yang Maha Kuat yang kekuatannya begitu amat besar melampaui dari yang kita bayangkan, betapa Maha Kuat dan Maha BesarNya Allah S.W.T. Jadikanlah kalimat hamdalah 'alhamdulillah' sebagai kalimat yang senantiasa diucapkan dalam kehidupan kita sehari-hari. Jadikanlah zikir yang setiap hari selalu diucapkan dalam keadaan sedih dan bahagia. Mensyukuri setiap anugerah didalam hidup apapun yang terjadi, baik senang dan susah semua itu adalah kurniaan Allah. Jadikanlah hamdalah 'alhamdulillah' sebagai kalimat yang selalu menyelimuti langkah kita, jika harta kita sedikit, hutang banyak, sumber penghidupan yang semakin menyusut, ekonomi yang kurang stabil, mengadu dan berharaplah kepada Allah dengan penuh pengharapan seraya mensyukuri terhadap kurniaan yang telah dianugerahkan Allah yang ada pada diri kita saat ini, maka Allah akan memberikan kemudahan dalam menghadapi kesulitan hidup ini.

"Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Aku tambah nikmat kepadamu dan jika kamu mengingkari nikmatKu maka sesungguhnya siksaKu sangatlah pedih." - Surah Ibrahim; ayat 17.

Wallahualam..

-ibnumustafa-

No comments: