PERKARA 19: Setiap orang adalah berhak kepada kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran; hak ini termasuklah kebebasan memegang pendapat tanpa gangguan dan menuntut, menerima dan menyebarkan maklumat dan buah fikiran melalui sebarang media dan tanpa mengira sempadan. - Universal Declaration of Human Rights (OHCHR)

Saturday, February 7, 2009

Politik bergolak: Najib @ Anwar menang?

Semenjak pilihanraya umum tahun lalu, rakyat Malaysia tidak sunyi daripada pergolakan politik yang menyaksikan Barisan Nasional dan Pakatan Rakyat sentiasa bertempur.

Politik pilihanraya di Malaysia sentiasa panas - daripada pilihanraya umum kepada dua pilihanraya kecil. Selepas 8 Mac, pertempuran berterusan di Permatang Pauh dan Kuala Terangganu.

kuala terengganu by election voting day 170109 street 03Setakat dua pilihanraya kecil yang berlangsung, kesemuanya memihak kepada Pakatan - fenomena baru kerana dalam sejarah politik negara, pilihanraya kecil jarang sekali tidak memihak kepada BN.

Cuma kes-kes terpencil seperti pilihanraya kecil DUN Lunas dan Anak Bukit yang menyaksikan parti pembangkang berjaya memenanginya.

Dalam pilihanraya kecil, BN mampu mengerahkan seluruh jentera kerajaan dan media arus perdana untuk membantu mereka menang.

Di pihak pembangkang pula, mereka hanya bergantung kepada media-media alternatif dan jentera parti untuk berkempen dengan tampungan dana yang kecil.

Namun keadaan kini telah berbeza. Strategi lama yang sering digunapakai oleh BN tidak lagi berjaya untuk menarik pengundi. Walaupun mempunyai kelebihan undi pos, BN tetap gagal dalam pilihanraya kecil Permatang Pauh dan Kuala Terengganu.

Selepas pilihanraya kecil 17 Januari lalu yang menyaksikan Pakatan merampas kerusi P36 daripada BN, politik negara terus bergolak.

Semuanya bermula dengan kemasukkan Adun Bota, Nasharuddin Hashim daripada Umno kepada PKR pada 25 Januari.

Kemasukan “orang lama” Umno itu memberikan tamparan hebat kepada Umno terutamanya timbalan perdana menteri Najib Razak yang akan mengambil alih jawatan Presiden Umno daripada Abdullah Badawi bulan depan.

Tamparan hebat yang diterima oleh beliau akibat kekalahan pada pilihanraya kecil Kuala Terengganu belum lagi pulih dan kini beliau ditampar lagi apabila Adun Umno menyertai PKR.

Belum reda Pakatan Rakyat di Perak merayakan kemasukan Nasharuddin, krisis terbaru muncul. Kali ini lebih hebat lagi. BN yang terduduk akibat kehilangan seorang Adunnya membuat "serangan balas".

Bermula dengan kehilangan Adun Behrang, Jamaluddin Mohd Radzi dan Adun Changkat Jering, Mohd Osman Jailu - kedua-duanya exco kerajaan Perak dari PKR - selama beberapa hari sehingga menteri besar dan ahli keluarga gagal menghubungi mereka.

jamaluddin mat radzi and osman jailu perak pkrDesas-desus kuat mengatakan bahawa dua pemimpin PKR ini berada di Pekan, Pahang - kubu kuat Najib.

Kerajaan Perak yang dipimpin oleh Pakatan tidak hanya duduk diam dalam menghadapi permasalahan ini. Speaker DUN V Sivakumar mengumumkan pada bahawa beliau menerima surat peletakan jawatan daripada kedua-dua Adun tersebut.

Katanya, beliau menerima surat peletakan jawatan mereka melalui faksimili pada kira-kira jam 5.45 petang di kediamannya.

Keesokan harinya, beliau memaklumkan SPR Perak mengenai perkara tersebut dan menyerahkan notis pengosongan kerusi Behrang dan Changkat Jering. Beliau turut menyerahkan surat peletakan jawatan kedua-dua wakil rakyat tersebut.

Tindakan Sivakumar telah memecahkan kebuntuan. Kedua-dua wakil rakyat yang hilang muncul dan menafikan peletakan jawatan mereka menerusi media.

ec announces no by election will be held in perak 030209Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) memutuskan pilihanraya kecil tidak adakan diadakan kerana kedua-duanya masih lagi wakil rakyat yang sah dan menolak surat peletakan jawatan mereka yang diserah oleh Sivakumar.

Keputusan SPR itu bagaimanapun dicabar. Pakatan Rakyat di Perak memberikan tempoh 48 jam untuk suruhanjaya itu menarik balik keputusan itu atau menghadapi tindakan mereka selanjutnya.


(ii) Jamaluddin dan Mohd Osman sedang menghadapai pertuduhan rasuah yang akan mula dibicarakan pada 10 Febuari ini.

Menurut dakwaan pemimpin PKR, jika mereka menyertai Umno, dakwaan kes rasuah tersebut akan digugurkan.

Dari segi politik, adalah tidak bijak bagi Umno untuk menerima dua exco kerajaan negeri yang sedang terpalit dengan tuduhan rasuah ini. Jika Umno tetap menerima mereka, sahlah apa yang dituduh selama ini bahawa Umno parti yang mempertahankan rasuah.

Tindakan pantas yang diambil oleh kerajaan Perak telah menyebabkan Umno dan Barisan Nasional berada dalam keadaan tertekan.

Ia ditambah dengan pengakuan bersumpah seorang ketua bahagian PKR dan laporan polis yang dibuat oleh exco kerajaan Kedah semalam.

perak pkr pc fauzi muda pc statutory declaration najib 010209Fauzi Muda dari Ipoh Barat mendedahkan dalam akuan berkanunnya, mendakwa Timbalan Perdana Menteri, Najib Razak menawarkan RM50 juta kepadanya untuk memujuk dua Adun PKR itu untuk menyertai BN, sekali gus menumbangkan kerajaan Pakatan Perak.

Fauzi seterusnya mencabar Najib yang juga timbalan presiden Umno untuk menafikan dakwaannya itu.

Sehingga kini, Najib belum lagi menyahut cabaran Fauzi untuk menafikan tuduhan tersebut walaupun bekas timbalannya di Kementerian Pertahanan, Zainal Abidin Zin telah mengesahkan pertemuan tersebut di kediaman rasminya di Putrajaya.

Adun PKR Kedah itu, V Arumugam mendakwa usaha menariknya meninggalkan PKR bermula sejak kemenangannya tahun lepas.

Beliau membuat satu laporan polis, mendakwa ugutan jenayah terhadapnya, keluarganya dan pegawai-pegawainya, antaranya:

bullet button cubaan menculiknya pada 17 Oktober tahun lepas,
bullet button diugut melalui pegawainya dengan panggilan telefon, antaranya pada 31 Mac tahun lalu,
bullet button cermin kereta rasmi exco kerajaan negeri yang diguna olehnya dipecahkan dengan meninggalkan nota ugutan yang diikat pada seketul batu pada 17 Disember lalu, dan
bullet button beberapa individu dihantar untuk memujuknya keluar dari PKR, yang terbaru sekali beberapa hari yang lalu, dengan beberapa tawaran lumayan.

Arumugam VengatarakooMenurut Arumugam lagi, beliau membuat laporan polis oleh kerana khuatir terhadap keselamatan diri dan keluarganya selepas melihat perkembangan yang berlaku di Perak sekarang.

Kedua-dua dakwaan ini sekaligus ibarat “memalitkan arang” kemuka Najib yang seharusnya merayakan kemasukan dua Adun PKR bersama BN. Tambahan lagi, Najib akan menjadi presiden Umno secara rasmi pada Mac.

Terlalu banyak perkara yang perlu diselesaikan oleh Najib. Selain menjawab pertuduhan-pertuduhan berat yang dilemparkan terhadap dirinya, persepsi umum masih lagi belum dapat dipulihkan mengenai penglibatan dirinya dalam kes pembunuhan warga Mongolia, Altantuya Shaaribuu - walau beliau sering menafikannya.

Dalam pertempuran hebat dan yang belum pernah berhenti semenjak tsunami politik 8 Mac, Malaysia berada di persimpangan: Barisan Nasional atau Pakatan Rakyat? Sama ada Najib Razak atau Anwar Ibrahim?

-am-

2 comments:

Isyrak said...

Pening-pening..politik Malaysia memang haru biru.. jangan berperang dah la..

ibnumustafa said...

To isyrak: nama pun 'Politics' its mean; "Poli" which is Greek for "many", and "tics", which are bloodsucking insects. - Gore Vidal.