PERKARA 19: Setiap orang adalah berhak kepada kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran; hak ini termasuklah kebebasan memegang pendapat tanpa gangguan dan menuntut, menerima dan menyebarkan maklumat dan buah fikiran melalui sebarang media dan tanpa mengira sempadan. - Universal Declaration of Human Rights (OHCHR)

Saturday, April 24, 2010

Kegagalan vs Kejayaan..

Anda pernah gagal? Jangan takut gagal kerana kegagalan mendewasakan kita!

Menurut Kamus Dewan:


Kegagalan membawa maksud tidak berhasil atau tidak berjaya mencapai matlamat atau cita-cita yang dikehendaki.


Menurut Pandangan Ahli Falsafah:


Kegagalan hanyalah kekalahan atau ketewasan sementara. Kita boleh mendapat pengajaran serta membina akhlak melalui kekalahan. Kita mesti menerima kegagalan tanpa perasaan malu atau aib. Ia hanya merupakan kegagalan sementara dalam kehidupan. Tidak ada salahnya jika mengalami kekalahan sementara. Kegagalan yang sebenar ialah apabila seseorang itu gagal bangkit daripada kekalahan itu.


Perbezaan antara kekalahan sementara dengan kegagalan bergantung kepada penafsiran mental kita. Kekalahan sementara tidak akan menjadi kegagalan sebenar kecuali kita membenarkan keadaan itu berlaku. Kita mempunyai kuasa atau hak untuk membuat pilhan. Pilihlah sesuatu yang mendatangkan kebaikan dan kemajuan kepada anda.

Kegagalan akan membakar semangat anda untuk lebih berjaya!


Menurut Kamus Dewan:


Kejayaan membawa maksud kemenangan atau berhasil mencapai kemajuan dan cita-cita


Menurut Pandangan Ahli Falsafah:


Kejayaan ialah cara meningkatkan kuasa untuk mendapatkan sesuatu yang kita mahu dalam hidup tanpa mengganggu hidup orang lain.


Kejayaan membawa makna yang berbeza bagi setiap individu. Bagi sesetengah individu, kejayaan merupakan keinginan yang telah tercapai seperti kaya, masyhur, dan pangkat. Bagi sesetengah individu pula makna kejayaan ialah kedamaian, keluarga dan kepuasan hati. Seterusnya ada juga individu merasakan diri mereka telah mencapai kejayaan dengan berkhidmat sebagai ahli sukarelawan, guru atau mubaligh.

-ibnumustafa-

1 comment:

smtabi'in said...

jangan sekali kali bersedih dengan kegagalan di Hulu Selangor...