---------------------------------- [ nota kaki ] ----------------------------------
[1] Qiyas merupakan salah satu kaedah dalam ilmu fiqh bagi mengeluarkan hukum bagi perkara-perkara yang tidak terdapat di zaman turunnya wahyu. Akan dijelaskan lebih terperinci di bawah sub-topik Pendapat Yang Membolehkan.
[2] Junub adalah keadaan berhadas besar kerana telah melakukan hubungan kelamin (jima') atau mengeluarkan mani, baik keluarnya mani itu kerana masturbasi, mimpi, atau melamun.
[3] Larangan orang berjunub membaca Al-Quran itu sendiri adalah salah satu subjek perbezaan pendapat di kalangan ulama’. Sebahagian ulama’ melarangnya manakala terdapat sebahagian lagi yang mengatakan dalil melarangnya tidak kuat untuk dijadikan hujah. Dr.Yusuf Al-Qardhawi menyimpulkan membaca Al-Quran dalam keadaan junub sekadar makruh tanzih sahaja. Rujuk Fikih Taharah, ms 315, Bab Kenapa Kita Mandi (Apa Saja Yang Boleh Dilakukan Setelah Mandi).
[4] Hadith daripada ‘Amr bin Hazm R.A, dikeluarkan oleh Ibn Hibban, Al-Hakim, Baihaqi dan lain-lain melalui beberapa jalan yang setiap darinya memiliki kelemahan. Namun setiap darinya saling menguat antara satu sama lain sehingga dapat diangkat ke taraf sahih, atau setepatnya sahih lighairihi. Lihat semakan Badri Abdul As-Samad dalam Al-Itihaf bi Takhrij Ahadith Al-Isyraf ‘ala Masail Al-Ikhtilaf (Dar Al-Buhts, Dubai 1999), Jld.1, ms.77-82. Dinukil daripada buku Menelan Air Liur Tidak Membatalkan Puasa, Jahabersa.
[5] Hadith daripada Ibnu Umar R.A. Diriwayatkan At-Tirmidzi; Ibn Majah dan Al-Baihaqi. Dikeluarkan oleh Imam An-Nasa'I di dalam Sunannya no.588 dan At-Tirmidzi di dalam sunannya no.121. Lihat juga Fiqh Syafii, jilid 1, Haji Idris Ahmad S.H. Darjat hadith ini akan diperbahaskan di bawah sub-topik Pendapat Yang Membolehkan.
[6] Lihat Fiqh Perundangan Islam, Dr.Wahbah Zuhaili (bab perbezaan atara haid dan junub), DBP, Jld.1, ms.451 .
[7] Al-'Awfi meriwayatkan daripada Ibn 'Abbas, Tafsir Ibnu Kathir, Bab Allah Bersumpah Ke atas Kehebatan Al-Quran.
[8] Dar Al-Fikr, Beirut 1999, riwayat no: 25955–25970. Lihat juga Al-Mawardi - An-Nukatu wa Al-‘Uyun (Dar Al-Kutub Al-Ilmiyah, Beirut ), Jld.5, ms.463-464.
[9] Hadith Dhai’f: Sesuatu (hadith) yang hilang satu syarat dari beberapa syarat untuk menjadi hadith yang maqbul (diterima). Contoh perawi yang meriwayatkan hadith tersebut mempunyai sifat pelupa, buruk hafalan, pendusta atau dituduh sebagai pendusta dan sebagainya.
[10] Orang yang meriwayatkan hadith. Boleh terdiri daripada golongan Sahabi (para sahabat Nabi), Tabi’in (mereka yang pernah bertemu dengan para sahabat tetapi tidak pernah bertemu Nabi) dan seterusnya.
[11] Al-Mubarakfoori, Tuhfah Al-Ahwadzi Syarah Jami’ At-Tirmidzi.
[12] Majmu’ Syarh Al-Muhazzab (Dar Ihya’ At-Turath Al-Arabi, Beirut 2001), Jld.2, ms.123-125 (Kitab Taharah, Bab Apa yang mewajibkan mandi, Bab Hukum terhadap 3 perkara).
[13] Beliau adalah Muhammad Nasr Ad-Din Al-Albani. Seorang alim hadith yang dilahirkan di Albania dan membesar di Syiria. Tidak seorang pun yang menceburi bidang hadith akan terlepas pandang buku-buku Al-Albani yang sememangnya dikagumi berdasarkan usahanya dan pembacaannya yang meluas. Beliau meninggal dunia di Jordan pada tahun 1999. Sepanjang hayatnya beliau telah menghasilkan terlalu banyak buku samada dalam bentuk tulisannya atau kajian yang beliau lakukan terhadap buku-buku lain. Antara bukunya yang terkenal adalah dua buku yang amat disayangi beliau iaitu Silsilah Al-Ahadith Al-Shahihah dan Silsilah Al-Ahadith Adh-Dhaifah wa Al-Maudhu'ah. Buku pertama mengumpulkan hadith-hadith sahih yang beliau temui sepanjang kajiannya dan buku kedua mengumpulkan hadith-hadith dhaif (lemah) dan palsu yang beliau temui dengan huraian panjang lebar.
[14] Tamam Al-Minnah, ms.116.
[15] Di dalam Majmu Al-Fatawa [(Dar Al-Wafa’, Kaherah 2001), Jld.26, ms.191.] beliau berkata:
“Sesungguhnya para wanita mereka mengalami haid pada zaman Rasulullah S.A.W, maka seandainya membaca Al-Qur’an diharamkan ke atas mereka (ketika haid) sepertimana solat, pasti baginda Nabi S.A.W akan menjelaskannya kepada umatnya. Baginda akan mengajarnya kepada para Ummul Mukminun (para isteri baginda) dan akan dinukil daripada mereka oleh orang ramai. Akan tetapi tidak ada satupun (riwayat) yang melarang yang dinukil daripada Nabi. Oleh itu hal ini tidak boleh dianggap terlarang padahal telah diketahui bahawa baginda tidak melarangnya. Justeru jika baginda tidak melarangnya padahal ramai wanita yang haid di zamannya, maka sesungguhnya ketahuilah bahawa ia sememangnya tidak haram.”
No comments:
Post a Comment