PERKARA 19: Setiap orang adalah berhak kepada kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran; hak ini termasuklah kebebasan memegang pendapat tanpa gangguan dan menuntut, menerima dan menyebarkan maklumat dan buah fikiran melalui sebarang media dan tanpa mengira sempadan. - Universal Declaration of Human Rights (OHCHR)

Sunday, August 30, 2009

Errkkk.. Dia tu muslim ke tak??

Air tgn org yang tidak solat...

Patutlah kita masing2 kepala batu & degil
... Suka sangat makan roti canai kat mamak... Tak solat tu satu hal... Ntah2 mamak tu hindu... Lagi parahh... Semua orang tahu bahawa kalau meninggalkan solat tu, adalah dosa besar, dan malahan lebih hina drpd khinzir... Betapa hinanya kita kalau meninggalkan solat seperti yang dikisahkan pada zaman Nabi Musa AS..



Begini kisahnya... Pada zaman Nabi Musa AS, ada seorang lelaki yg sudah berumahtangga, dia tidak ada zuriat, lalu terdetik di dalam hatinya (nazar),

"Kalau aku mendapat anak, aku akan minum air kencing anjing hitam."

Nak dijadikan cerita, Allah SWT maha Berkuasa, lalu Allah SWT pun mengurniakan isteri si lelaki itu hamil dan melahirkan seorang anak. Bila sudah mendapat anak, lelaki itu pun runsing... Dia sudah bernazar hendak minum air kencing anjing hitam.. Syariat pd zaman Nabi Musa AS berbeza dengan syariat yang turun untuk umat Nabi Muhammad SAW. Kalau umat Nabi Muhammad SAW, nazar benda yg haram, maka tak payah buat, tapi kena denda 'dam' atau sedekah..

Tetapi, di zaman Nabi Musa AS, barang siapa yang bernazar, walaupun haram, tetap kena laksanakan nazar tersebut.. Lalu, si lelaki yang mendapat anak itu, dengan susah hatinya, pun pergilah bertemu dgn Nabi Allah Musa AS.. Dan menceritakan apa yang terjadi ke atas dirinya.. Lalu, Nabi Musa AS menjawab bahawa lelaki tu tidak perlu meminum air kencing anjing hitam, tetapi mesti meminum air yg lebih hina dari air kencing anjing hitam.. Nabi Musa AS memerintahkan lelaki tersebut untuk pergi menadah air yang jatuh dari bumbung rumah orang yang meninggalkan solat dan minum air tersebut..

Lalu, lelaki itu pun senang hati, menjalankan apa yg diperintahkan oleh Nabi Musa AS tadi... Lihat.. betapa hinanya org yang meninggalkan solat, sampai dikatakan air yg jatuh dari bumbung rumahnya pun lebih hina dari air kencing anjing hitam.. Itu baru air bumbung rumah, belum air tangan lagi.. Menyentuh bab air tangan ni, selalu kita suka makan masakan ibu, isteri kita.. Jadi, kepada para ibu, para isteri dan muslimat sekalian, peliharalah solat, sebab jikalau meninggalkan solat (bukan disebabkan uzur syar'ie), air tangan akan menitik ke dalam basuhan makanan, nasi, dan sebagainya.. anak-anak, suami pulak yang akan memakan makanan ygan dimasak.. Adakah hendak dibiarkan suami & anak2 gelap hati meminum air tangan orang yang meninggalkan solat.. Tergamakkah kita??

Tetapi.. Lain pulak halnya dgn kita ni.. Pagi petang siang malam.. Mamak!! Teh tarik satu, roti canai satu.. Ada pulak segelintir tukang masak yang tidak solat.. Kita pun makan bekas air tangan dia.. Gelaplah hati kita.. Sebab itulah susah untuk kita melakukan perkara-perkara yang baik terutamanya solat.. Berhati-hati dengan apa yang kita makan...

Betapa beratnya amalan solat ni, hatta Allah SWT mensyariatkan solat kepada Nabi Muhammad SAW melalui Isra' Mikraj, sedangkan kewajipan-kewajipan lain memadai diutus melalui Jibril AS. Ketika saat Rasulullah SAW nazak, sempat Baginda SAW berpesan kepada Saidina Ali KW (untuk umat Islam) "As-solah as-Solah wa 'amalakat aimanukum." maknanya, "Solat, solat jangan sesekali kamu abaikan dan peliharalah orang-orang yang lemah di bawah tanggunganmu."



Jadi, sama-samalah kita memelihara solat kita, dari segi zahir & batinnya, kerana amalan solatlah amalan yg mula-mula akan ditimbang di neraca Mizan kelak..

-ibnumustafa-

No comments: