PERKARA 19: Setiap orang adalah berhak kepada kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran; hak ini termasuklah kebebasan memegang pendapat tanpa gangguan dan menuntut, menerima dan menyebarkan maklumat dan buah fikiran melalui sebarang media dan tanpa mengira sempadan. - Universal Declaration of Human Rights (OHCHR)

Tuesday, August 4, 2009

Mendefinisikan Amalan Terburuk


Amalan terburuk adalah sekurang-kurangnya tidak efektif dan sebanyak-banyaknya tidak produktif. Sama seperti pelaburan yang buruk yang akhirnya mendatangkan kos yang tinggi. Amalan buruk juga dapat mencuri waktu anda, tenaga dan produktiviti.

Sebahagian amalan adalah lebih buruk daripada yang lain: beberapa kegagalan kecil yang cukup buang waktu anda atau menurunkan produktiviti, sedangkan yang lain adalah masalah utama yang dapat menyebabkan sesuatu projek itu gagal.

Kadang-kala amalan yang buruk adalah tidak dapat melakukan apa saja, sama seperti membekukan semua wang anda dapat menjadi pelaburan buruk dalam tempoh jangka panjang akibat inflasi. Pada waktu yang lain ia adalah kesalahan yang sering terjadi pada kebanyakan orang, meskipun tidak dipanggil sebagai "amalan”, ia juga mungkin terjadi kerana kebiasaan umum.

Memahami amalan kerja yang buruk dan berusaha menghindarinya merupakan perbuatan yang berharga. Lompong ini mudah merosakkan upaya anda walaupun anda telah menggunakan semua amalan yang terbaik. Untuk menjadi pengurus waktu yang efektif anda tentu harus menggunakan amalan terbaik, namun anda juga harus menghindari yang terburuk.

Bagi setiap amalan terbaik biasanya ada satu set amalan terburuk yang meliputi keadaan yang sama atau yang diinginkan. Misalnya, amalan terbaik dalam proses delegasi juga dianggap terburuk apabila semuanya dilakukan sendiri dan menghadkan delegasi.

Amalan terburuk adalah tidak produktif dan tidak efektif kerana berbagai alasan, namun ini adalah tiga yang paling umum:

1. Melanggar Prinsip
Banyak amalan dianggap buruk kerana mereka melanggar hukum alam atau prinsip. Seperti yang saya telah disebutkan sebelumnya, prinsip adalah dasar hukum yang mengendalikan kehidupan kita sama ada kita menerimanya atau tidak. Amalan yang melanggar prinsip adalah cacat secara fundamental dan telah memberi anda kesukaran serta hasil yang negatif.

Amalan ini cenderung kepada keburukan terutama kerana anda mungkin tidak menyedari bahawa anda melanggar prinsip asas yang digunakan; mungkin anda hanya melakukan apa yang telah disuruh atau apa yang telah dilakukan selama bertahun-tahun. Apabila anda sedar bahawa sesuatu amalan itu melanggar prinsip atau peraturan asas, anda memiliki sedikit pilihan dalam hal ini. Prinsip ini tidak dapat berubah kerana kepentingan anda. Anda harus mengubah dan mulai menggunakan amalan yang lebih baik.

Cerita tentang seorang kapten dengan rumah api memberikan gambaran yang lucu tentang apa yang dimaksudkan dengan melanggar prinsip. Bila anda berhadapan dengan prinsip rumah api, pilihan anda hanyalah untuk berubah atau menghadapi kesannya.


2. Berdasarkan paradigma yang tidak tepat atau salah
Alasan kedua gagalnya amalan terburuk adalah bahawa mereka sering berdasarkan paradigma yang tidak tepat atau salah. Contohnya 'penawar' seperti pendarahan atau penggerudian tengkorak pesakit yang sering digunakan oleh doktor abad itu berdasarkan kepercayaan palsu bahwa roh jahat di dalam darah adalah sumber penyakit. Amalan ini tidak produktif - sering membunuh pesakit bukan menyembuh mereka – berdasarkan paradigma yang sangat tidak efektif kerana ianya tidak berasaskan kenyataan; sebaliknya, ia berdasarkan imaginasi, mitos, tahyul, dan ketakutan.

Demikian juga, terdapat paradigma tidak efektif dari pengurusan waktu yang walaupun dipercayai dan banyak dimanfaatkan, tidak lebih dari roh jahat di dalam darah. Seperti 'penawar' yang digunakan oleh doktor, amalan yang berasal dari paradigma yang salah adalah tidak produktif. Bukan semua paradigma ini bersifat fantasi, di antaranya mungkin dimulai dengan butir kebenaran yang telah dibesar-besarkan atau berubah selama bertahun-tahun, yang dapat menjadi bahagian dari alasan mengapa sebagiannya begitu dipercayai: sepintas lalu mereka tampaknya masuk akal, tetapi ianya tidak benar atau tidak tepat. Artemus Ward berkata "Bukanlah terjadinya masalah disebabkan hal yang tidak kita ketahui. Ada hal-hal yang kita tahu namun bukanlah yang sebenarnya."

Orang yang melakukan amalan berdasarkan paradigma yang tidak efektif berpikir mereka tahu bagaimana mengelola waktu mereka, namun kenyataannya bahawa mereka benar-benar tidak, dan mereka membuang waktu dalam satu cara atau yang lain.


3. Tidak berfungsi
Amalan terburuk sebahagiannya memang tidak berfungsi. Ia hanyalah cara yang tidak efektif dalam menangani beberapa situasi atau mencuba untuk menyelesaikan tugas tertentu.
Nampak aneh apabila amalan terburuk sangat banyak digunakan walaupun ianya benar-benar tidak produktif dan tidak efektif. Berikut adalah sebahagian alasan mengapa ramai orang tetap terperangkap dengannya:

Kesalahan Lama - Sebahagian amalan terburuk adalah kesalahan pengurusan masa umum yang sering diulangi sehingga layak untuk dipanggil amalan terburuk.

Jalan Mudah - Kebanyakan yang amalan terburuk mewakili jalan yang mudah; amalan yang melibatkan sedikitnya jumlah usaha atau keselesaan untuk suatu situasi atau tugas. Amalan terbaik biasanya memerlukan pelaburan masa awal dan tenaga sebelum ia memberikan pulangan; ia juga mungkin mengeluarkan anda dari zon selesa agar digunakan secara efektif.
Orang yang enggan melakukan pelaburan ini biasanya kembali ke amalan yang tidak memerlukan usaha apapun atau kesusahan pada bahagian mereka, tapi kebanyakan amalan ini akhirnya menjadi amalan yang terburuk yang mana untuk jangka panjang akan menyebabkan kerugian masa.

Kurang Kemahiran atau Pengetahuan - Sebahagian orang jatuh ke dalam perangkap amalan yang terburuk hanya kerana mereka tidak tahu apa yang lebih baik, atau kerana mereka tidak memiliki kemahiran yang diperlukan untuk menggunakan amalan yang lebih baik. Situasi ini mudah diatasi jika anda belajar tentang amalan yang lebih baik dan mengembangkan kemahiran yang anda perlukan.


Perangkap Kera - Saya dengar bahawa penduduk desa di India menggunakan perangkap untuk menangkap kera. Mereka menanam balang di dalam tanah dan membiarkan mulut balang terbuka di atas tanah. Mereka kemudian memasukkan makanan yang disukai kera ke dalam balang. Balang itu mempunyai mulut yang cukup-cukup hanya untuk monyet memasukkan tangan jika kosong, tetapi terlalu kecil bagi mereka untuk mengeluarkan tangan mereka keluar apabila memegang makanan.

Kera yang datang pada malam hari dan memasukkan tangan mereka ke dalam balang untuk mendapatkan makanan, tetapi ketika mereka mencoba untuk keluar, mereka tidak dapat mengeluarkan tangan dari balang pada saat masih memegang makanan. Kera tidak akan melepaskan makanan dan boleh tersangkut berjam-jam, kadang-kadang selama berhari-hari, sampai orang kampung datang mengambil mereka.

Walaupun kisah ini agak berlebih-lebihan, konsep tersebut masih berharga kerana banyak amalan buruk berlaku seperti perangkap kera; ia memberikan keuntungan kerana menggunakannya, tetapi hanya seperti monyet, ia membuat anda terperangkap dan berakhir dengan biaya anda yang lebih dari apa anda terima.

Imbuhan ini tidak selalu jelas; sering kali kita tidak sedar kita menerimanya. Sebagai contoh, hasil dari emosi sering menangani krisis mendesak dapat berkembang menjadi sesuatu yang mungkin panggilan "ketagih desakan".

Dalam contoh ini, hasil dari ketagih desakan adalah rasa gembira, berhasil dan wajar apabila bekerja pada tugas yang mendesak, menyelesaikan masalah atau mengelola krisis.

Perangkapnya adalah bahawa dengan melakukan hal tersebut, kami sering mengorbankan tugas-tugas yang lebih penting hanya untuk mendapatkan hasil.

Seperti perangkap kera, satu-satunya cara untuk melepaskan diri daripada amalan buruk ini adalah melupakan habuan, mengenal pasti dan meninggalkannya.


Halangan Psikologi – Tidak lama dahulu, saya mengambil perjalanan bas Wisata ke Zoo San Diego yang terkenal. Daripada semua yang saya lihat, ada satu yang tidak boleh saya lupakan. Apabila bas berhenti dekat pameran gazel, juru pandu kami mulai menerangkan tentang gazel dan bagaimana mereka memiliki kemampuan melompat yang luar biasa.

Dalam kawasan liar, gazel dengan mudah dapat melompat lebih dari 30 kaki panjang. Dia kemudian bertanya sama ada kami menyedari apa-apa yang tidak kena dengan pameran tersebut berdasarkan informasi yang baru saja diberikan kepada kami. Tiada siapa yang tahu sehinggalah dia menunjukkan parit kecil dan pagar konkrit yang memisahkan kami dari gazel. Ini merupakan pameran yang luas: tanpa kandang dan jeriji; yang berdiri di antara gazel dan kebebasan adalah parit kecil dan pagar konkrit kecil kurang dari 4 kaki tinggi. Jarak antara parit dengan pejalan jalan tidak lebih dari 15 hingga 20 kaki.

Kemudian terdetik dalam fikiran saya: salah satu dari gazel itu dapat dengan mudah melompat melalui pagar dan parit untuk melepaskan diri. Gazel mempunyai kemampuan untuk melepaskan diri. Tetapi sebagai mana juru pandu kami mengatakan, tidak pernah satupun dari mereka melepaskan diri. Pada saat itu saya sangat teruja untuk mengetahui mengapa tidak ada gazel yang telah melepaskan diri daripada situ ketika mana mereka dengan mudah mampu melakukannya.

Jurupandu kami menjelaskan bahwa gazel tidak pernah lari kerana pengkaji telah menemukan dan membentuk penghalang psikologi. Ternyata, kecuali mereka mahu menyelamatkan diri, gazel langsung tidak lompat kecuali mereka dapat melihat di mana mereka akan mendarat. Ini mungkin sebuah naluri hidup yang tergambar dalam otak mereka melalui jutaan tahun proses evolusi, di kawasan liar, di mana kaki yang patah akibat dari pendaratan yang buruk telah menyebabkan kematian.

Pagar konkrit di kawasan pameran, walaupun tidak terlalu tinggi, namun cukup tinggi untuk mencegah gazel melihat di mana mereka akan mendarat; hasilnya adalah mereka tidak pernah cuba untuk melompat dan melarikan diri! Bagi gazel, ini adalah halangan psikologis yang nyata dan efektif seperti dinding konkrit 100 kaki tinggi yang padu.

Contoh lain terjadi kepada ungka, sejenis beruk yang kecil dan kurus yang hidup di Asia Tenggara. Pereka pameran di Zoo Terbuka Khao Kheow di Thailand ingin membuat pameran di mana orang dapat melihat ungka menjalani kehidupan yang normal tanpa kandang atau lain-lain buatan manusia yang menghalang pandangan. Keputusan mereka adalah untuk membangunkan pameran ungka di sebuah pulau buatan.

Oleh kerana ungka ada keengganan yang kuat dengan air, air di sekitar pulau menjadi penghalang psikologi yang sangat efektif yang mencegah ungka daripada meninggalkan wilayah mereka. Para pereka mampu membuat pameran tanpa harus menggunakan jerat atau pagar kerana kuasa dari penghalang psikologi.

Sama seperti banyak haiwan ada halangan psikologi yang menjaga mereka dalam kawasan mereka, kita sering dihadapkan dengan halangan-halangan psikologi seperti takut, khawatir, kepercayaan singkat dan keraguan yang mencegah kita keluar dari amalan yang buruk yang memerangkapkan. Halangan psikologi kadang-kadang lebih sulit untuk mengatasi daripada hambatan fisik kerana sebagian besar waktu kita tidak menyedari mereka ada!

Kebiasaan buruk – Kebanyakan amalan buruk merupakan kebiasaan yang sudah dilakukan orang selama bertahun-tahun. Mungkin mereka tidak tahu itu amalan yang buruk pada saat itu, atau ada alternatif lain yang lebih baik digunakan untuk situasi itu.

Apapun alasannya, mereka telah digunakan secara konsisten sehingga amalan sekarang sebati dalam bentuk tabiat buruk. Cara termudah untuk menghilangkan tabiat buruk adalah dengan menggantinya dengan tabiat lain. Anda akan melihat bahawa sebagian besar amalan terburuk dalam pengurusan waktu bersesuaian dengan amalan-amalan terbaik pekerjaan di tempat yang sama. Cara terbaik untuk menghilangkan amalan yang terburuk adalah dengan mencari dan menggantikannya dengan amalan terbaik yang secocok.

Diterjemah daripada www.timethoughts.com

No comments: