PERKARA 19: Setiap orang adalah berhak kepada kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran; hak ini termasuklah kebebasan memegang pendapat tanpa gangguan dan menuntut, menerima dan menyebarkan maklumat dan buah fikiran melalui sebarang media dan tanpa mengira sempadan. - Universal Declaration of Human Rights (OHCHR)

Sunday, November 28, 2010

Alahai.. Nasib orang bujang..

Enjoy it..

Bila nak kawin???
Di sini orang bertanya..
Di sana orang menyoal..
Tak kira teman mahu kenalan..
Asyik-asyik itu je yang jadi bualan..
Begitulah nasib orang bujang..
Tak kira lelaki mahupun perempuan..

Bila nak kawin???
Keluarga pun dah mula risau..
Si teruna, emak bimbang jadi bujang terlajak..
Si dara, ayah takut bergelar andalusia..

Bila nak kawin???
Jiran turut sama menumpang tanya..
Bila dijawab jodoh belum ada..
Kata mereka, kita kenalah usaha..
Mandi bunga salah satu caranya..
Tak pun mandi ais boleh dicuba (hehe.. ni cadangan pelik kawan saya)

Bila nak kawin???
Aduuuhh... aku disoal lagi..
Kawin??? Nak kawin dengan sapa?..
Calon pun takde..
Hah!!! Awak tu memilih sangat agaknya..
Ewah-ewah sedap sungguh mulut berkata (aku ambil tunang @ suami @ isteri korang, baru padan muka)

Bila nak kawin???
Akan ku kawin jam-jam ni juga ( haha.. haha..)
Andai memilih suami isteri semudah bershopping di pasar malam..
Atau semudah membeli VCD cetak rompak..
Atau sesenang memakan twisties.. (yummyyyyy)

Bila nak kawin???
Aaahhh... sungguh aku bosan..
Banyak yang lain boleh jadi persoalan..
Kenapa asyik itu yang dihadapkan..
Apa kita nak heran..
Lambat cepatnya jodoh, Allah yang tentukan..

Bila nak kawin???
Pada yang masih bujang..
Biarkanlah mereka terus bertanya..
Usah ditunggu letih mulut mereka (Takkan letihnya sampai bebila..)
Kalau ada jodoh, Insya-Allah takkan ke mana..

Bila nak kawin???
Pada yang asyik menanya..
Usah dirisaukan jodoh orang..
Jaga masjid sendiri agar tidak goyang..
Lain orang lain rezekinya..
Syukurlah dengan apa yang kita ada..

MORAL OF THE STORY : DONT ASK!

"..Secebis KASIH membuat kita SAYANG... seucap JANJI membuat kita PERCAYA... sekecil LUKA membuat kita KECEWA... tetapi sebuah PERSAHABATAN selamanya BERMAKNA.."

-ibnumustafa-

2 comments:

sufri82 said...

Saya taknak tanya "Bila nak kahwin?"
Tapi saya nak tanya "Bila nak nikah?"
Kekeke...

awa_lynna said...

hahahaha..i like komen sifri82..yg tu baru soalan yg betul