PERKARA 19: Setiap orang adalah berhak kepada kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran; hak ini termasuklah kebebasan memegang pendapat tanpa gangguan dan menuntut, menerima dan menyebarkan maklumat dan buah fikiran melalui sebarang media dan tanpa mengira sempadan. - Universal Declaration of Human Rights (OHCHR)

Friday, September 12, 2008

Sinar Cahaya Ayat Kursi

Salam,
Dlm sebuah hadith, ada menyebut perihal seekor syaitan yang duduk di atas pintu rumah. Tugasnya ialah untuk menanam keraguan di hati suami terhadap kesetiaan isteri di rumah dan keraguan di hati isteri terhadap kejujuran suami di luar rumah. Sebab itulah Rasulullah S.A.W tidak akan masuk rumah
sehingga Baginda S.A.W mendengar jawaban salam dari isterinya. Di saat itu syaitan akan lari bersama-sama dengan salam itu.

Hikmat Ayat Al-Kursi mengikut Hadith-hadith:

1) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi bila berbaring di tempat tidurnya, Allah S.W.T mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.

2) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap solat fardhunya, dia akan berada dalam lindungan Allah S.W.T hingga solat yang lain.

3) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir setiap solatnya, dia akan dimasukkan ke dalam syurga dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur,
Allah S.W.T akan memelihara rumahnya dan rumah-rumah disekitarnya.

4) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir tiap-tiap solat fardhunya, Allah S.W.T menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur,
setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi2, serta Allah S.W.T melimpahkan rahmat padanya.

5) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah S.W.T mengutuskan 70,000 Malaikat kepadanya - mereka semua
memohon keampunan dan mendoakan baginya.

6) Barang siapa membaca ayat Al-Kursi di akhir solatnya, Allah S.W.T akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid..

7) Barang siapa yang membaca ayat Al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah S.W.T berkenan memberi pertolongan kepadanya.

Dari Abdullah ibnu 'Amr R.A., Rasulullah S.A.W. bersabda:


"Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat..."

"Utamakan SELAMAT dan SEHAT untuk Dunia-mu, utamakan SOLAT dan ZAKAT untuk Akhirat-mu"

Wallahu 'alam....


-am-

2 comments:

Y u Z z 9071 said...

comel la kartun kecik kat tepi blogs tu...

ibnumustafa said...

To Yuzz: emm ingatkan mender tadi.. rupenyer komen sal katun kecik tu ek.. hehe.. thanks you.. moga2 comellah juga akhlak kita bersama.. amieenn..