PERKARA 19: Setiap orang adalah berhak kepada kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran; hak ini termasuklah kebebasan memegang pendapat tanpa gangguan dan menuntut, menerima dan menyebarkan maklumat dan buah fikiran melalui sebarang media dan tanpa mengira sempadan. - Universal Declaration of Human Rights (OHCHR)

Friday, December 26, 2008

Reality Intrudes

Pernahkah kita terfikir bagaimana nasibnya seandainya kita dilahirkan dari keluarga kita yang berbeza dari sekarang? mungkin kita lahir di palestin, mungkin kita lahir dalam keluarga yang susah.. pepatah kais pagi makan pagi & kais petang makan petang jadi mainan harian..

Persoalan ini juga pernah teruntai.. wana'uzubillah - lahir dalam keluarga bukan Islam. Lantas kita membesar dgn suasana tidak terdedah langsung dalam Islam & punya pandangan negatif tentangnya. Adilkah Tuhan begitu?

Persoalan ini telah bermain lama dalam benak & perlukan jawapannya. Lantas aku berfikir konsep kelahiran adalah kita seumpama kain putih & seperti mana hadith Nabi SAW. Proses pembesaran dengan pendedahan yang berbeza akan mencorakkan kain itu.

& ketika ini.. Aku terfikir juga, banyak keputusan & tindakan yang kita ambil adalah atas value2 tertentu & penilaian berdasarkan pengetahuan & tapisan yang kita ada dalam memandang sesuatu.

& kite kembali kepada persoalan paradigma.. Kerana paradigma menentukan bagaimana caranya kita memandang sesuatu dan bagaimana kita menginterpretasikan sesuatu.

Sejenak berenang dalam benak pemikiran, ayat Tuhan berkata;

"Dan tidak redha yahudi & nasara sehinggalah kamu mengkuti jejak langkah mereka..."

Aku pada asalnya melihat kalau camtu tak boleh la pakai seluar, neck tie, makan pakai sudu etc.. Ini cuma fikiranku jadi boleh ditolak & diterima & dibetulkan ek.. Namun kini aku melihat cara hidup yang termaksud adalah bagaimana kita menginterpretasikan hidup, lantas pengamalan seharian kita yang tercorak dari paradigma mereka.

Contohnya; mungkin bagi mereka, kerja adalah untuk mendapatkan wang semata lantas utk membiaya & membina keluarga, perbuatan seharian langsung tiada kaitannya dengan agama, agama hanya didefinisi dari amalan ritual seperti sembahyang, berdoa, berzanji, membaca kitab semata.. & rantai kesinambungan ini berterusan hingga generasi ke generasi.

Aku bersyukur kerana perspektif yang aku ada adalah, hidup ini seharusnya didefinisi dengan kalimah syahadah. yaqin akan aqidah & tauhid pada yang Esa, kita terus melihat sistem yang disediakan oleh Pencipta kepada kita.

Lantas, hidup perlu didefinisi dengan cara yang Islam katakan & tunjukkan. Tidak perlu tanya kenapa atau mengapa atau mencari relevan saintifiknya tentang suatu bila aqidah seawal mungkin sudah terbina... "SAMI'NA WA ATO'NA" - kami dengar kami taat, tidak perlu bukti saintifik perpindahan ion barulah ingin sembahyang jemaah. Kalau tahu bukti sekadar bonus pont.

Kemudian, bila rasa payah - owh cara hidup yang didefinisi Islam susah & payahlah.. Mana mungkin untuk dipraktikkan.

Diutuskan manusia bernama Muhammad SAW & para sahabat utk menjadi qudwah buat kita yang kita, manusia seperti mereka boleh mengamalkannya.

Bersabarlah & kuatkan hati utk memegang bara api bilamana kita memegang cara hidup Islam yang terdefinisi sebagai pelik.

Dan itulah sebabnya dalam satu hadith, Nabi SAW merasa kagum & Tuhan menjanjikan ganjaran besar buat ummat akhir zaman yang beramal dengan ajaran Islam kerana tiada dikalangan umat akhir zaman itu nabi yang bisa mereka bertaut & mengadu...

Tapi mereka yaqin dgn Kitab Al-Quran & As-Sunnah SAW. & hanya pada Tuhan yang mereka tak nampak mereka mengadu akan kelemahan mereka.

Wallahualam..

-am-

No comments: