PERKARA 19: Setiap orang adalah berhak kepada kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran; hak ini termasuklah kebebasan memegang pendapat tanpa gangguan dan menuntut, menerima dan menyebarkan maklumat dan buah fikiran melalui sebarang media dan tanpa mengira sempadan. - Universal Declaration of Human Rights (OHCHR)

Tuesday, November 18, 2008

Nilai-nilai kepimpinan Islam

"Semulia-mulia manusia ialah orang yang mempunyai adab yang merendah diri ketika berkedudukan tinggi, memaaf ketika berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat." (Kata hikmah Khalifah Abdul Malik bin Marwan)

Dari ungkapan di atas, di sini kita mendapat beberapa pengajaran iaitu :

1. Merendah diri ketika berkedudukan tinggi.

2. Memiliki sikap pemaaf saat mampu membalas dendam.

3. Bersikap adil ketika kuat.

Sebenarnya, ketiga-tiga nilai dan adab kesopanan seseorang penguasa ini sangatlah sukar untuk dilaksanakan. Ketiga-tiga nilai itu adalah merendah diri, pemaaf dan adil.

Sebelum kita melanjutkan perbahasan, ada baiknya juga kita mengenali peribadi Khalifah Abdul Malik bin Marwan ini secara ringkasnya.

Sedikit ringkasan berhubung Abdul Malik bin Marwan


Khalifah Abdul Malik bin Marwan dilahirkan pada tahun 26 Hijrah (646 Masihi). Ibunya bernama Aisya bt. Mu'awiyah b. al-Mughira.

Ketika beliau berusia 16 tahun, Abdul Malik b. Marwan telah mengetuai pasukan tentera Madinah melawan Byzantine ketika pemerintahan Mu'awiyah.

Beliau adalah khalifah Bani Umayyah yang kelima yang memerintah dari tahun 65 Hijrah - 86 Hijrah (685 - 705 Masihi).

Khalifah Abdul Malik b. Marwan sempat melakukan pembaharuan seperti mengeluarkan matawang mas, mengumpul kembali Mushaf Uthman, dan lain-lain. Pada akhir hayatnya, Abdul Malik b. Marwan berhasrat melantik anaknya Al-Walid bin Abdul Malik sebagai Khalifah. Pada zamannya juga Qubbat As-Sakhrah telah dibina di Baitulmuqaddis.

Tidak diketahui apakah yang menyebabkan Khalifah Abdul Malik bin Marwan menyebut tiga perkara ini. Dan, yang paling penting, kepada siapakah ia ditujukan?

Merendah diri pada kedudukan tinggi

Mari kita teliti bersama. Pada ketika seseorang penguasa itu berada pada kedudukan yang sangat tinggi, mudahkah dia merendah diri?

Mungkin ada yang masih dapat merendah diri, tapi tak ramai penguasa yang boleh dengar pandangan orang ketika mereka sudah berada di puncak kekuasaan. Rata-ratanya, mereka melihat pandangan orang bawahan itu bagaikan sampah.

Turun padang tidak menggambarkan sikap merendah diri. Pada zaman ini, politikus hebat berlakon. Penguasa turun padang, beramah mesra dan berjabat tangan dengan rakyat. Hal ini masih belum menunjukkan mereka merendah diri.

Merendah diri itu bukanlah dengan jalan tunduk, terbongkok-bongkok di hadapan tetamu, bersuara lembut dan lunak kepada khalayak. Tetapi, ia dinilai dalam mesyuarat dan syura antara komuniti masyarakatnya. Adakah mereka boleh dengar pendapat bawahan?

Jadi, jalan turun padang, bersalaman dengan orang-ramai seperti yang ditunjukkan dalam tv itu bukan kayu ukur yang kuat, untuk mengesahkan sikap, af'al merendah diri.

Apalah ertinya Hishammuddin Tun Hussein turun padang, bersalaman dengan guru-guru sekolah, tetapi raungan guru-guru, ibu bapa, murid-murid yang mendesak supaya PPSMI dimansuhkan tidak dipedulikan beliau.

Kalau dibuat pungutan suara di sekolah-sekolah rendah, nescaya Hisham akan mendapati bahawa kebanyakan pelajar dan guru-guru tak merelakan matapelajaran mereka dicemari oleh dasar PPSMI yang tertegak, dibangunkan tanpa dasar teori yang kukuh itu.

Bekas Menteri Pelajaran Tun Abdul Rahman Yaakob dalam satu kenyataannya baru-baru ini berkata beliau membantah keras dasar PPSMI ini.

Kalau Hishammuddin benar-benar punya sikap merendah diri tentulah dia bermuzakarah, berdebat dengan bekas menteri pelajaran; Tun Abdul Rahman Yaakob seperti mana debat mengenai kenaikan harga minyak melibatkan Anwar dan Shabery Cheek di TV9.

Tapi, jika diwujudkan usaha untuk berdebat seperti itu pun, Hisham tentu tak akan pergi. Pertama, dia takut. Kedua, beliau tidak dapat merendah diri seperti sepupunya Najib yang enggan berdebat dengan Anwar tentang isu kenaikan harga minyak dahulu.

Memaafkan musuh ketika berdaya membalas

Sikap kedua ialah, memaafkan musuh ketika berkuasa. Jika hal ini terlaksana, rakyat kita pasti bertambah lega dan aman. Ini kerana, telah wujud kecenderungan di pihak penguasa untuk menghukum rakyat apabila mereka tidak dipilih oleh rakyat.

Dalam mana-mana keadaan, kita dapat melihat bahawa kebanyakan penguasa berdendam dengan rakyatnya. Dan dengan sebab itulah rakyat jadi berdendam dengan penguasa.

Tidak dapat tidak, kita mesti mengakui bahawa sahabat-sahabat nabilah antara yang amat baik dijadikan contoh teladan dalam hal ini. Saidina Ali KW misalnya pernah dalam suatu peperangan, beliau hampir membunuh seorang Yahudi.

Demi melihat Yahudi itu meludah ke arah wajahnya, maka Saidina Ali KW tidak jadi membunuh. Maka hal itu tentu sahaja membenihkan pertanyaan dalam dadanya.

"Apa yang menyebabkan engkau tidak jadi membunuhku?" tanya lelaki itu.

Maka, jawab Saidina Ali KW, "Kami diperintahkan berperang di jalan Allah SWT. Tapi, saat kau meludahi wajahku, aku khuatir membunuhmu kerana dendam dan bukan kerana Allah SWT."

Terpesona dengan perawakan dan kejernihan hati si sahabat yang dibina peribadinya oleh madrasah Rasulullah itu, maka si Yahudi pun mulai lembut hatinya lalu memeluk Islam.

Sebelum dilantik sebagai khalifah, Saidina Ali KW telah menunjukkan sifat mulia, iaitu memaafkan musuhnya ketika beliau terdaya membalasnya.

Ternyata, ada riwayat gelap dalam sejarah Islam menjelang berlakunya bertukaran antara Bani Umaiyyah dan Bani Abbasiyyah. Habis kawasan perkuburan khalifah-khalifah Bani Umaiyyah dimusnahkan setelah Bani Abbasiyyah berkuasa.

Antara yang terselamat dalam gempuran itu ialah kubur Umar Abdul Aziz. Oleh kerana pemerintahannya adil, maka golongan Abbasiah menghormatinya selepas kematiannya. Ternyata, ketika berkuasa memang sulit menahan diri daripada membalas dendam.

Bersikap adil ketika kuat

Sikap ketiga ialah adil ketika kuat dalam menjalankan pemerintahan. Dalam contoh yang terjadi dalam negara kita ialah bentuk hubungan kerajaan pusat dan kerajaan negeri. Jadi, oleh kerana perbezaan politik, kerajaan pusat lazimnya tidak dapat berlaku adil.

Apatah lagi, jika hal itu melibatkan wang, agihan ekonomi yang sepatutnya diterima oleh negeri yang diperintah pihak parti alternatif. Mereka masih lagi sukar mendapatkan wang peruntukan daripada kerajaan pusat.

Sebaliknya, kerajaan negeri cuba memberikan peruntukan ke atas wakil rakyat kerajaan pusat, namun hal itu ditolak oleh mereka dengan alasan yang bukan-bukan.

Contohnya, Dato' Azhar Ibrahim, Ketua Pembangkang Pulau Pinang pada 14 November lalu menolak elaun RM1,000 sebulan dengan alasan bahawa dia tak mahu membazirkan wang rakyat walaupun pada hakikatnya Umno punya rekod buruk dalam membazirkan wang rakyat sebelum ini.

Antara lain, dakwa beliau, beliau tidak mahu terhutang budi. Ini satu fahaman yang silap. Elaun tersebut diberikan supaya dapat dia pulangkan wang itu untuk rakyat juga, bukan untuk dirinya sendiri.

Samada beliau berbuat demikian untuk mendapat simpati orang-ramai atau elaun itu tidak mencukupi baginya, Allahu'alam.. Tapi, apa yang pasti ialah, kerajaan Pulau Pinang yang beriltizam mencontohi sikap Umar Abdul Aziz telah cuba memberikan keadilan terhadap lawan parti politik mereka melalui peruntukan itu.

Kita tak perlu meninjau sikap para pemimpin terdahulu untuk muhasabah, cukup melalui apa sahaja contoh yang terbentang di depan mata kita. Kita tidak perlu beramal dengan isi al-Qur'an secara keseluruhan untuk menjadi pemimpin yang terbaik. Cukup dengan cara melihat apakah kita mampu melaksanakan pesan Abdul Malik bin Marwan itu?

-am-

No comments: