PERKARA 19: Setiap orang adalah berhak kepada kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran; hak ini termasuklah kebebasan memegang pendapat tanpa gangguan dan menuntut, menerima dan menyebarkan maklumat dan buah fikiran melalui sebarang media dan tanpa mengira sempadan. - Universal Declaration of Human Rights (OHCHR)

Saturday, January 24, 2009

Martabatkan agama Islam..

Salam sejahtera..
Saya masih teringat cerita seorang ustaz yang memberi kuliah zaman saya study dulu. Dalam kuliah tersebut dia bercerita, dia telah pergi bermesyuarat di kota London. Ketika sedang menanti teksi, hujan pulak tiba-tiba turun. Tempat menunggu teksi tersebut terletak bersebelahan dengan sebuah kedai runcit di kaki lima jalan raya tersebut.

Di situ dia ternampak seorang lelaki tua yang juga berada berhampirannya (maybe hendak menunggu teksi jugak), dengan tidak berpayung tanpa teragak-agak terus melintas jalan menuju ke sebuah kedai runcit di seberang sana. Jadi sudah tentulah lelaki tua itu basah dek hujan yang sedang turun. Selepas dia membeli sekotak rokok dari kedai runcit tersebut, lelaki tua itu berpatah balik dengan melintas jalan semula ke tempat menunggu teksi tersebut. Ustaz tadi berasa hairan, kenapalah bodoh sangat lelaki tua itu sanggup melintas jalan dan meredah hujan semata-mata hendak membeli sekotak rokok sedangkan bersebelahan tempat menunggu teksi tersebut juga terdapat kedai runcit. Beli sajalah di situ, selamat dan tidak basah. So ustaz ni dengan rasa ingin tahu pergi mendapatkan org tua itu lantas bertanya.

"Kenapa encik sanggup pergi ke kedai di seberang jalan sana hanya semata-mata untuk membeli rokok? sedangkan di sebelah ini pun terdapat kedai yang menjualnya."

Dengan tenang lelaki tua itu menjawab;

"Kedai di seberang sana peniaganya berbangsa yahudi, sedangkan kedai di sebelah ini peniaganya berbangsa arab. Sebagai seorang yahudi saya tidak boleh membelanjakan walau 1 sen pun kepada orang yang bukan berbangsa yahudi."

Tergamam ustaz tersebut tanpa berkata apa-apa.

Mengambil pengajaran dari kisah ini. Sedangkan seorang yahudi, yang tua dan lemah pun sedaya upaya memartabatkan bangsa mereka dengan tidak menyalurkan sedikit pun harta mereka kepada kaum lain. Takkan la kita yg dianggap sebagai orang islam tidak mampu. Sedangkan kita lah satu-satunya umat Islam yang agamanya diberkati dan diterima oleh ALLAH SWT. So kenapa masih ramai dikalangan kita yang bergantung pada orang yahudi lagi..??? Sedangkan di negara kita sendiri pun dah banyak barangan keluaran orang islam..

Menjadi kewajipan bagi org islam untuk menyokong pemerintah Islam dan haram menyokong pemerintah yg kafir, melaikan mereka melakukan zalim ke atas kita. So dari apa yg diceritakan ini dapat saya simpulkan menjadi kewajipan bagi kita untuk menyokong usahawan Islam dari menyokong usahawan kafir. Sebab saya melihat kuasa membeli banyak terdapat pada orang Islam khususnya yang berbangsa melayu di negara kita ini. Sedangkan barangan yang dibeli bukanlah dapat memartabatkan Agama sendiri...

So sama2 lah kita memartabatkan agama Islam di muka bumi Allah SWT ini...

-am-

No comments: