PERKARA 19: Setiap orang adalah berhak kepada kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran; hak ini termasuklah kebebasan memegang pendapat tanpa gangguan dan menuntut, menerima dan menyebarkan maklumat dan buah fikiran melalui sebarang media dan tanpa mengira sempadan. - Universal Declaration of Human Rights (OHCHR)

Saturday, January 3, 2009

Pencetus berita utama 2008 jatuhnya kepada...

Tanda-tandanya mula kelihatan sejak penghujung tahun lalu lagi. Bagaimanapun, laporan-laporan risikan, analisis dan keresahan daripada masyarakat di akar umbi itu terus diabaikan.

Tinggal tanda tanya, sama ada akibat rasa terlalu yakin mendorong pihak berkuasa menjadikan penangkapan demi penangkapan pemimpin politik untuk terus mengertak dan menakut-nakutkan pencabar mereka penghujung 2007.

Tindakan yang sudah lazim itu bagaimanapun membangkitkan keberanian yang selama ini terpendam sejak beberapa dekad.

newsmaker 2008 black versionOleh kerana mereka berjaya melakukan sesuatu yang sukar diramal sama sekali, dengan ini dianugerahkan gelaran pencetus berita sepanjang tahun ini jatuh kepada... Rakyat Malaysia!

Kami menghormati sokongan majoriti rakyat secara senyap-senyap yang mendapat suara mereka hanya di internet, perbatasan teknologi yang dipergunakan semaksimum mungkin.

Blog-blog tumbuh bagai cendawan selepas hujan - termasuk mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang turut menyerang penggantinya Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan menantunya Khairy Jamaluddin serta "ahli-ahli tingkat empat" di Putrajaya.

Rakyat kebanyakan - yang tidak pernah bertindak selama ini - tiba-tiba merapatkan saf bagi menahan badai kegagalan dalam bidang politik, ekonomi dan kemasyarakatan.

-am-

No comments: