PERKARA 19: Setiap orang adalah berhak kepada kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran; hak ini termasuklah kebebasan memegang pendapat tanpa gangguan dan menuntut, menerima dan menyebarkan maklumat dan buah fikiran melalui sebarang media dan tanpa mengira sempadan. - Universal Declaration of Human Rights (OHCHR)

Wednesday, January 21, 2009

KESIHATAN siri 3

Topik yang terakhir ini ialah persoalan mengapa anda tidak perlu malu untuk membuat pesanan khas hidangan ketika memesan makanan di restoran dan keburukan kepada kesihatan.

Permintaan khas hidangan
 
Apabila memesan makanan anda di restoran, jangan malu untuk membuat permintaan khusus tentang kaedah penyediaannya. Kebanyakan makanan dalam menu boleh menjadi hidangan yang sihat jika dimasak dengan bahan rendah lemak dan penggunaan garam yang sedikit. 

Tanyakan terlebih dahulu pada pihak restoran sebelum sebelum membuat kunjungan sama ada mereka boleh menyediakan makanan mengikut keperluan diet anda.

"KAEDAH penyediaan makanan boleh menentukan sama ada ia menjadi hidangan sihat ataupun sebaliknya."


Makanan bergoreng, rangup dan yang disediakan cara saute adalah tinggi kandungan lemak dan kalorinya. Lebih baik jika memilih kaedah kukus, rebus, panggang atau gril. Begitu juga dengan permintaan membuang lemak lebihan pada daging stik, atau meminta agar menggunakan minyak sayuran.
 
Anda juga boleh meminta agar mengasingkan sos dressing supaya pengambilannya boleh dikawal. Selain itu, makanan jeruk, sos koktel, salai, masakan gulai, atau yang menggunakan sos soya dan sos teriyaki adalah tinggi kandungan sodium. 

Maka, kurangkan pengambilan bahan-bahan ini demi kesihatan anda, sama seperti kesedaran terhadap bahaya penggunaan garam dan monosodium glutamat (MSG) yang berlebihan.

Angkara steroid
 
Kalau ia membuatkan seseorang atlet lebih berotot sasa dan menambah kuasa, mengapa steroid tidak baik untuk kesihatan seseorang? Hakikatnya, walaupun ia digunakan dalam rawatan perubatan bagi kes tertentu, ia meninggalkan pelbagai kesan sampingan yang ‘menakutkan’ untuk didengar, khususnya di kalangan lelaki. 

Pertama sekali, jangan keliru antara steroid anabolik dengan kortikosteroid. Steroid anabolik digunakan untuk membina otot manakala kortikosteroid bertindak mengurangkan respons imun aktif dan meredakan kebengkakan.

"ADAKAH steroid membuatkan lelaki kelihatan hebat secara fizikal tetapi menanggung masalah upaya seksual dan kesuburan?"


Steroid anabolik yang disalah guna oleh atlet merupakan versi sintetik bagi hormon lelaki iaitu testosteron. Namun, bagi semua jenis hormon yang diganggu proses semula jadi dan fungsi asasnya boleh mengakibatkan banyak masalah. 
 
Ia meninggalkan kesan terhadap keseluruhan tubuh dan antara kesan yang paling sensitif adalah apabila ia menjejaskan upaya seksual dan juga usia. 

Lelaki yang mengambil steroid anabolik berisiko mempunyai payu dara yang besar, merasai kesakitan ketika zakar menegang dan juga saiz testikel yang mengecut. Lebih teruk, ia mengurangkan kiraan sperma dan akhirnya seseorang lelaki berhadapan dengan masalah ketidaksuburan dan juga mati pucuk.

"MENCEGAH LEBIH BAIK DARI BERUBAT"

-ibnumustafa-

No comments: