PERKARA 19: Setiap orang adalah berhak kepada kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran; hak ini termasuklah kebebasan memegang pendapat tanpa gangguan dan menuntut, menerima dan menyebarkan maklumat dan buah fikiran melalui sebarang media dan tanpa mengira sempadan. - Universal Declaration of Human Rights (OHCHR)

Tuesday, January 20, 2009

KESIHATAN siri 1

Salam sejahtera kepada para pembaca, kali ini saya ingin berkongsi pengetahuan dan ilmu tentang kesihatan bersama anda. Di sini saya akan mendedahkan kepada anda cara untuk menguruskan badan tanpa berlapar, bagaimana susu dapat melawan selsema dan bagaimana burung merpati boleh menjadi ancaman kepada kesihatan.

KURUS TANPA BERLAPAR
 
BERLAPAR bukan kaedah yang betul untuk mengurangkan berat badan seterusnya menjaga kesihatan keseluruhan. Pasti akhirnya seseorang yang tidak berdisiplin akan makan lebih daripada yang sepatutnya. Apakah cara untuk mengawal nafsu makan?
Menyertakan telur dalam sarapan pagi sebenarnya memberikan bekalan protein dan lemak harian yang baik. Seseorang akan berasa kenyang lebih lama hanya dengan mengambil sarapan seperti telur dadar dan beberapa batang sosej.
"MENYERTAKAN telur dalam hidangan sarapan pagi memanjangkan rasa kenyang."


Makan enam kali sehari! Mungkin mengejutkan, tetapi amalan tiga hidangan utama dalam saiz hidangan berpatutan dan diselangi tiga kali snek yang baik boleh membantu perut agar tidak dalam keadaan lapar yang keterlaluan. Lapar yang melampau membuatkan seseorang makan lebih banyak daripada yang sepatutnya. makan snek seperti kekacang campuran bukan sahaja bagus untuk mengisi perut, malah membantu membina otot. 
 
Pakar diet turut mengingatkan bahawa pasta, roti putih dan kentang boleh membuatkan anda gemuk. Kalau teringin juga menjamah pasta dan roti, pastikan ia daripada jenis bijirin penuh. 
Selain itu, ganti pengambilan kentang kepada keledek, cuma jangan makan terlalu banyak. Minuman teh hijau juga boleh disertakan.
Anda juga perlu ke gimnasium untuk latihan senaman angkat berat. Otot yang dibina bukan sahaja meningkatkan prestasi, malah melonjakkan metabolisme yang menjana pembakaran kalori biarpun selepas bersenam. 
SUSU MELAWAN SELESEMA
MENGAMBIL selenium yang mencukupi (banyak terkandung dalam tiram, udang kara, ketam dan kima) dapat meningkatkan penghasilan sel protein imunisasi yang dipanggil sitokin. Sitokin dapat membantu menyingkirkan virus selesema dalam tubuh.
Selain itu, dalam banyak jenis lemak, Omega-3 yang ditemui dalam ikan seperti salmon Pasifik mampu menghasilkan paras darah sel T yang tinggi dan berupaya menentang selesema. Omega-3 kini mudah didapatkan dalam bentuk pil atau tablet di farmasi.
"AMALAN meminum teh hitam menguatkan sel imunisasi bagi melawan selesema."


Mengenai jenis minuman pula, tentangan terhadap virus selesema juga boleh dipertingkatkan jika seseorang mengamalkan pengambilan teh hitam. Ia dibuktikan dapat menggandakan kekebalan sel imunisasi. 
 
Pada masa yang sama, dalam kajian terhadap haiwan, asid linoleik (CLA) yang terkandung dalam produk tenusu mampu bertindak sedemikian. Kesan kajian tersebut untuk manusia mempunyai persamaan yang memberangsangkan.
Secara keseluruhannya, agen menentang virus selesema ini boleh didapati daripada sumber protein (ayam, ikan atau daging), vitamin A dan B6 (buah-buahan berwarna oren atau merah serta sayuran daun hijau) dan vitamin E (kacang tanah, minyak zaitun, badam, kacang hazel).
Pengambilan zat besi, zink dan vitamin B12 turut disyorkan.
ANCAMAN BURUNG MERPATI
 
NAJIS burung merpati bukan sekadar menimbulkan masalah pencemaran pemandangan. Ia juga satu ancaman terhadap kesihatan manusia. Paling utama ialah histoplasmosis iaitu jangkitan pada paru-paru yang menunjukkan simptom serupa dengan demam selesema.
"NAJIS burung merpati boleh menyebabkan meningitis dan penyakit kulat histoplasmosis."


Ini terjadi apabila merpati membawa spora kulat histoplasma kapsulatum dan menyebarkannya di tempat ramai manusia bernafas.
 
Tidak cukup dengan bulu-bulunya yang menjadi agen sebaran penyakit, najis burung merpati juga membawa berita buruk. 
Ia mengandungi pelbagai jenis kuman yang berisiko tinggi menyebabkan meningitis dan penyakit kulat histoplasmosis serta kriptokokosis.
Najis burung itu lebih mengancam kesihatan apabila terdapat di kawasan sumber air atau saluran udara kerana ia meningkatkan kemungkinan kuman menjangkiti sistem tubuh manusia.
Walaupun daging burung merpati dijadikan hidangan delikasi di beberapa negara, manusia tidak harus lupa bahawa merpati adalah sebahagian daripada kebimbangan selesema burung, virus West Nile, ensefalitis (radang otak) dan juga toksoplasmosis (penyakit bawaan mamalia dan burung akibat protozoa).
Lebih merisaukan ialah najis burung itu boleh menjadi punca kepada kes kematian akibat penyakit berbahaya lain seperti salmonella dan E. coli.
"MENCEGAH LEBIH BAIK DARI BERUBAT"
-ibnumustafa-

No comments: