PERKARA 19: Setiap orang adalah berhak kepada kebebasan pendapat dan mengeluarkan fikiran; hak ini termasuklah kebebasan memegang pendapat tanpa gangguan dan menuntut, menerima dan menyebarkan maklumat dan buah fikiran melalui sebarang media dan tanpa mengira sempadan. - Universal Declaration of Human Rights (OHCHR)

Monday, August 4, 2008

Khasiat Lampu Garam Bukit..















Ia adalah sebuah lampu yang diperbuat dari garam bukit. Fungsi lampu ini:

- Meneutralkan dan mempertingkatkan kualiti udara.

- Megurangkan pencemaran udara

- Mempercepatkan tahap pemulihan pesakit asthma

- Menyembuhkan luka akibat terbakar

- Memberikan kesan positif ke atas tindakan kita terhadap perangsang deria

- Mengurangkan sebahagian besar bakteria yang terkandung di dalam udara rumah

- Digunakan sebagai bahan terapi penyinaran untuk meningkatkan sistem imunisasi kita

- Melegakan resdung, migrain, pening kepala, demam panas dan serangan selsema

- Meningkatkan tahap produktiviti kerja/kosentrasi

- Meningkatkan kapasiti denyutan jantung

- Mengurangkan perasaan cemas/bedebar-debar

- Mempengaruhi tanhap serotomin dalam aliran darah

Apa itu Ion Negatif (-ve)?

Berbilion-bilion ion negatif dihasilkan secara semulajadi melalui angin, cahaya matahari, air terjun, hujan ribut dan buih ombak. Tempat-tempat ini membekalkan udara yang sungguh menyegarkan untuk kebaikan kita. Secara amnya satu ion negatif adalah molekul oksigen yang dicajkan secara elektronik. Ion positif dalam udara adalah molekul yang telah kehilangan elektronnya melalui proses pencemaran udara.

Dr Albert P. Krueger, seorang ahli mikrobiologi dan ahli patologi ujikaji di Universiti California, mendapati bahawa kuantiti Ion Negatif yang kecil boleh membunuh dan menyingkir bakteria dalam udara dengan cepat. dengan itu ia dapat mengurangkan kemungkinan jangkitan kepada orang. Kajian saintifik menunjukkan Lampu Garam Bukit boleh meningkatkan Ion Negatif (vitamin udara) sehingga 300 atau 3 kali ganda.

Kajian saintifik Institut penyelidikan Bio-Fizikal Jerman mendapati pelepasan haba daripada batu garam kristal mampu memulihkan kualiti udara. Garam adalah bersifat semulajadi (neutral). permukaan garam akan mnyerap lembangan dari udara. Apabila dipanaskan, ia akan melepaskan semula zarah-zarah ion negatif ke udara. Ion-ion negatif ini mampu membunuh bakteria dan membersihkan udara walaupun dalam kuantiti yang kecil.

ENTRI YANG LAIN

Kesihatan

-am-

No comments: